Læring i algoritmenes tid

Mot digital skole i 2030

Inngangspartiet til Domus Bibliotheca

Gå til strømming av arrangementet

Digitaliseringen i samfunnet og skolen skaper utfordringer - og muligheter. Torsdag 20. april lanserer Kunnskapsdepartementet og KS en ny, sjuårig strategi for digitalisering i skolen. Samtidig preger kunstig intelligens og digitale plattformer skolehverdagen. Hvor er vi på vei?

I samarbeid med Institutt for pedagogikk og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, inviterer FIKS til vårens siste faglige frokost på Domus Bibliotheca. Her presenterer institutter ved UV-fakultetet og FIKS flere ulike prosjekter om digitalisering og kunstig intelligens som pågår eller skal starte i løpet av 2023.

I tillegg presenterer Kunnskapsdepartementet deler av den nye digitaliseringsstrategien som er laget i samarbeid med KS (2023-2030).

08.30–08.40: Digitalisering av skolen 2016 - 2030

En innledning og oversikt ved  professor Øystein Gilje, faglig leder i FIKS, medarbeider i GrunnDig-prosjektet og prosjektleder for LAT-prosjektet.

08.40–08.55: Ny digitaliseringsstrategi fra KD.

Geir Ottestad, fagdirektør i Kunnskapsdepartementet, presenterer særlig viktige punkter som er relatert til kunstig intelligens i den nye digitaliseringsstrategien som lanseres torsdag 20. april.

08.55–09.10: Hvordan arbeider EU med elevdata og plattformisering av skolen?

Professor Ola Erstad ved Institutt for pedagogikk (UiO) leder den norske gruppen i prosjektet AgileEDU (2023-2025) som har laget en oversikt over forskning som belyser elevdata fra etiske, læring og styringsperspektiver i grunnopplæringen.

09.10–09.25: Kunstig intelligens i klasserommet. En presentasjon av LAT-prosjektet

Professor Anders Mørch fra Institutt for pedagogikk (UiO) presenterer LAT-prosjektet sammen med Marie Y. Olafsen og Arne Bergan fra Asker kommune.

09.25–09.35: Påfyll av kaffe

09.35–09.55: Paneldiskusjon

Innlederne stiller i panelet og vi åpner også for spørsmål fra publikum.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men har begrenset antall plasser og krever påmelding i forkant.

Det blir servering av kaffe og rundstykker.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge "Læring i algoritmenes tid" på nett

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca

Publisert 21. apr. 2023 06:30 - Sist endret 7. nov. 2023 16:28