Problemet med å være trendy

Hvordan knyttes utfordringer i klesindustrien til klimaendringer?

Bildet kan inneholde: økoregion, himmel, menneskelig, sky, reise.

Foto: Martin BERNETTI / AFP

Fra søppelfjell, til dårlige arbeidsforhold, og billige klesplagg laget av plastikk. Klesbransjen bidrar med store konsekvenser for klima- og natur, både med høye klimagassutslipp og en uoverkommelig mengde avfall. I tillegg er forbruket vårt preget av klesbransjens påvirkning på trender og et motebilde i evig endring. Skal man følge trendene, må klærne ofte byttes ut.

Hvordan kan utfordringer i klesbransjen knyttes til klimaendringer og bærekraftig omstilling? Hva skjer egentlig med klærne du kvitter deg med og det butikkene ikke klarer å selge fort nok? Og hvorfor er det så vanskelig å gjøre noe med overfloden av klær?

Deltagere

• Arnt-Willy Hjelle, leder for bærekraft og innovasjon, Fretex
  • Julie Gjellestad Berg, masterstudent i sosialantropologi, UiO
  • Nina Simon, Senior forretningsutvikler og prosjektleder i NF&TA, og førsteamanuensis II ved INTED, UiO.

Samtalen blir ledet av Sofie Frøysaa.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Dette arrangementet inngår i klimadagene i Domus Bibliotheca. Sjekk fullt program her.

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 7. nov. 2023 15:17 - Sist endret 20. nov. 2023 14:58