Realfagskrisen

Jobbmulighetene står i kø og kompetansen er avgjørende for at vi skal klare det grønne skiftet. Så hvorfor velger ikke flere realfag?

Tre forskere eksperimenterer med grønn veske og molekylmodeller

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Følg «Realfagskrisen» på nett:

Næringslivet og skolene roper etter flere realister og teknologer. Samtidig er rekrutteringen på et kritisk nivå, og stadig færre velger utdanning som gjør at de kan bli realfagslærere.

Hvis Norge ikke klarer å bryte dette mønsteret, kan vi tape terreng i konkurransen om grønne og digitale løsninger – og dermed gå glipp av store bærekraftige verdiskapingsmuligheter. For å utdanne framtidens realister trenger vi gode realfagslærere i skolen, og et realfagsløft i grunnskolen og videregående skole. Det er avgjørende for at Norge skal beholde sin konkurransekraft og lykkes i den gjennomgripende omstillingen vi skal igjennom.

Universitetet i Oslo og NTNU inviterer til debatt om realfagskrisen.

Deltakere

Svein Stølen, rektor på UiO og Anne Borg, rektor på NTNU, som sammen skrev innlegget Realfagskrisen kan stoppe det grønne skiftet i Norge.

Jonas Bakken, faglig leder av Lektorprogrammet ved UiO.

Samtale mellom Rebekka Borsch, NHO, Jan Tore Sanner, Høyre, Elise Waagen, Ap, og Mali Hole Skogen, IKT Norge. Vert for samtalen er journalist og debattleder Anne Håskoll-Haugen.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi ber om at du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca.

Publisert 29. mars 2023 07:35 - Sist endret 12. okt. 2023 20:13