Religion, lov og kvinners menneskerettigheter

Hva er situasjonen for kvinners menneskerettigheter når religiøse institusjoner og krefter er til stede? I lys av tildelingen av Nobels fredspris til Narges Mohammadi inviterer vi til panelsamtale.

Bildet kan inneholde: grønn, solbriller, publikum, beskyttelsesbriller, begivenhet.

Foto: Krisztian Elek/SOPA Images via ZUMA Press / NTB

Panelet vil ta for seg følgende spørsmål:

- Hva er situasjonen for kvinners menneskerettigheter i sammenhenger der sterke religiøse institusjoner og krefter er til stede, i lys av tildelingen av Nobels fredspris til Narges Mohammadi i 2023?

- Hvilken rolle spiller CEDAW-konvensjonen i møtet mellom internasjonal lov og nasjonale lover som er forankret i religiøs rett?

- Hvordan kan religion og lov både utgjøre hindringer og muligheter for implementeringen av kvinners menneskerettigheter?

Dette panelet vil utforske disse spørsmålene fra flere perspektiver innenfor juss, teologi, religion og kunst. Deltakerne vil inkludere perspektiver og referanser fra ulike geopolitiske sammenhenger, som Skandinavia, de baltiske landene, Egypt, USA og Iran.

Arrangementet vil foregå på engelsk. Se engelsk versjon av arrangementet her.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Oslo Peace Days

Oslo kommune, Nobels Fredssenter, Det Norske Nobelinstitutt, PRIO og Universitetet i Oslo jobber med fred og menneskerettigheter på ulike måter.

Hver desember slår vi oss sammen og arrangerer Oslo Peace Days, en arena der alle inviteres til å diskutere og lære mer om disse viktige temaene.

Se fullt program for Oslo Peace Days 2023

Publisert 9. nov. 2023 15:30 - Sist endret 11. des. 2023 10:52