Reproduktive rettigheter – hindre og muligheter

I hvilke sammenhenger er den reproduktive kroppen gjenstand for engasjement, forskning og offentlig debatt, og når blir den glemt eller oversett?

Diverse prevensjonsmidler: pressar, p-piller, spiral m.m.

Foto: Unsplash

På kvinnedagen 2023 setter Senter for tverrfaglig kjønnsforskning og Universitetet i Oslo søkelyset på reproduktive rettigheter.

Vi utforsker temaet gjennom forskjellige aspekter: selvbestemt abort og abortnemder, endometriose og reproduktiv helse, og assistert befruktning.

Vårt hovedfokus blir Norge og Norden, men vi kommer også til å se utover til den internasjonale situasjonen for å forstå hvordan den reproduktive kroppen fungerer som politisk kamparena.

• 8.45: Kaffe, enkel servering og mingling
  • 9.15: Velkommen ved senterleder ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning Inger Skjelsbæk og rektor ved Universitetet i Oslo Svein Stølen
  • 9.25: Innlegg
    • Elham Baghestan: Abort: kvinne, liv, frihet
      Baghestan er overlege på Haukeland universitetssykehus, spesialist i gynekologi og obstetrikk og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Hun er medlem av Abortutvalget, som skal se på abortlovens bestemmelser, oppfølgingen av kvinner som tar abort og alternativer til dagens abortnemnder.
    • Guri Bårdstu Majak: "Hvem faen skal måtte tåle dette?"
      Bårdstu Majak er seksjonsleder og overlege ved Gynekologisk avdeling, Oslo universitetssykehus, Ullevål, og spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer.
    • Kristin Engh Førde: Reproduksjonsteknologi og (kjønns)rettferdighet: Muligheter og hindre
      Engh Førde er postdoktor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, UiO. Hun forsker på kjønn og reproduktive teknologier.
  • 10.15: Panelsamtale. Ordstyrer er Mari Lilleslåtten.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi setter pris på om du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Publisert 9. jan. 2023 14:30 - Sist endret 4. nov. 2023 19:06