Tyrkia går til valg – hva står på spill?

Klarer president Erdogan å vinne velgernes stemmer igjen, eller er det tyrkiske folket klare for et politisk skifte? Einar Wigen og Sidsel Wold gir deg alt du trenger å vite om Tyrkia før valget.

Portretter av Sidsel Wold (kvinne med mørkt hår) og Einar Wigen (mann med sideskill og blå skjorte) foran et bilde av en folkemengde som holder tyrkiske flagg.
Foto: Depo Photos/ABACA/NTB, Kagge forlag, UiO.

Gå til strømming av arrangementet.

14. mai er det valg i Tyrkia. Etter to tiår med president Recep Tayyip Erdogan ved roret, er det knyttet stor spenning til resultatet. Kan opposisjonen, representert ved Kemal Kiliçdaroglu, snu den politiske trenden i landet?

Siden Erdogan først ble valgt til statsminister i 2003, så til president i 2014, har Tyrkia gjennomgått store politiske endringer. Grunnloven er forandret, og i det nye politiske systemet er presidenten landets sterke leder.

Dagens president har blitt anklaget for å trekke landet i mer autoritær retning, å føre en populistisk politikk, og å bryte med menneskerettighetene. Han har stått i svært hardt vær etter det fatale jordskjelvet i februar, hvor over 48 000 mennesker mistet livet. Økonomien er i en elendig tilstand med høy inflasjon. Internasjonalt er Tyrkias president stadig i å se i mediene på grunn av motstanden mot Sveriges Nato-søknad, og i møter med sine mektige og antidemokratiske venner.

Kan det snu nå?

To av Norges fremste eksperter på Tyrkia, Einar Wigen, professor i Tyrkia-studier ved Universitetet i Oslo og Sidsel Wold, utenriksjournalist i NRK, møtes for å diskutere Tyrkia før valget.

• Hvilke grep tar Erdogan i valgkampen?
  • Hvem er opposisjonens leder, og hvor vil han ta Tyrkia?
  • Hva skjer egentlig med et demokrati, hvis man etter 20 år med en populistisk og autoritær leder velger en som heier frem konsensus og byråkratiske løsninger?
  • Hva kommer til å avgjøre valget i mai?

Dørene åpner kl. 17.30. Det blir lett servering.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 901 31 755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Tyrkia går til valg – hva står på spill? på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 11. apr. 2023 09:03 - Sist endret 20. okt. 2023 19:44