Ett år med fullskala krig i Ukraina: Er rettferdighet mulig?

Møt Oleksandra Romantosova, direktør for fredsprisvinner-organisasjonen Center for Civil Liberties, i samtale med politiske ledere og eksperter.

Oleksandra Romantsova foran vegg med avisoppslag

Foto: Nobels Fredssenter

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Ett år med fullskala krig i Ukraina: Er rettferdighet mulig? på nett.

Go to English description of the event (nobelpeacecenter.org)

Et år etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina har Center for Civil Liberties, som mottok Nobels Fredspris for 2022, dokumentert mer enn 30,000 krigsforbrytelser i landet. Deres mål er at de ansvarlige skal bli stilt for retten – de vil ha en «Tribunal for Putin».

Tidligere denne måneden besluttet EU å opprette et internasjonalt senter som skal koordinere etterforskningen av krigsforbrytelser i Ukraina.

Hvordan kan dokumentasjon samlet inn av CCL og andre bistå i denne prosessen?

Mens ukrainerne forsvarer seg mot Russlands krigfører, forsvarer de de ikke bare egen uavhengighet, men også Europas sikkerhet. Hva kan det internasjonale samfunnet gjøre for å holde Russland ansvarlig for overgrepene som blir begått?

I dette arrangementet, som er et samarbeid mellom Ukrainas ambassade og Nobels Fredssenter, vil CCLs Oleksandra Romantsova fortelle om deres arbeid med å dokumentere krigsforbrytelser og delta i en diskusjon med politikere og eksperter.

Deltagere

• Astrid Bergmål, statssekretær i Justisdepartementet
  • Oleksandra Romantsova, direktør for Center for Civil Liberties, fredsprisvinner 2022
  • Dr. Anton Korynevych, ambassadør ved den ukrainske ambassaden (deltar gjennom video)
  • Tomasz Lachowski, PhD ved Universitetet i Lodz (deltar gjennom video)
  • Sofie Høgestøl, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo
  • Christian Tybring-Gjedde, FrP-politiker og medlem av Utenriks- og forsvarskomiteen

Moderator: Nataliya Yeremeyeva

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding via Nobel Fredssenters nettsider.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Nobels Fredssenter
Publisert 10. feb. 2023 10:28 - Sist endret 6. des. 2023 00:28