Utilregnelighet, intelligens og IQ

Hvordan avgjør vi hvem som er intelligente nok til å kunne straffes?

Deler av en historisk IQ-test: Puslespill, figurer, bøker og mer

Hisotrisk IQ-test "Wechsler-Bellevue" fra 1939.  Foto: Helge Brekke, MUV

Strafferettslig utilregnelighet på grunn av psykisk sykdom har fått en god del oppmerksomhet de siste åra. Men også psykisk utviklingshemming kan tilsi strafferettslig utilregnelighet.

Dette er et tema som til nå har fått lite offentlig oppmerksomhet. Hvordan settes grensen mellom psykisk utviklingshemmede som kan straffes, og de som anses utilregnelige og ikke kan straffes?

På dette møtet drøfter jussprofessor Linda Gröning og professor i vitenskapshistorie Svein Atle Skålevåg kriteriene for psykisk utviklingshemming i de norske utilregnelighetsreglene, disse reglenes historie og begrunnelse og praktiseringen av dem i strafferetten. De retter særlig blikket mot IQ-testenes rolle.

Etter foredragene åpnes det for diskusjon og spørsmål til foredragsholderne.

Foredragene tar utgangspunkt i Gröning og Skålevågs pågående forskning, som er del av forskningsprosjektet «I intelligensens tidsalder: Tester og målinger i historisk perspektiv» ved Kulturhistorisk museum og Museum for universitets- og vitenskapshistorie.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Publisert 4. jan. 2023 21:59 - Sist endret 29. okt. 2023 01:50