English version of this page

Antibiotikaresistens: Konsekvenser og kostnader

Antibiotikaresistens er mer enn en trussel, det er en uunngåelig realitet. Selv om Norge er kjent for lav forekomst av antimikrobiell resistens (AMR) må vi forstå hva som kreves for å opprettholde dette.

Bildet kan inneholde: verden, azure, organisme, gest, kunst.

Fotokred: Magnus Mikalsen Nedreberg LINK, UiO

AMR har dyptgripende konsekvenser for individer og helsevesen, og det investeres betydelige ressurser for å opprettholde en beskyttelse. Men hvor lenge kan vi egentlig begrense trusselen?

Dette symposiet tar for seg spredningen av AMR mellom dyr, mennesker og miljø - noe som er en kritisk faktor i vår forståelse av denne komplekse utfordringen.

I en verden der antibiotika ikke lenger fungerer – hvordan vil pasientperspektivet være? Hvordan håndterer helsevesenet evakuerte pasienter med resistente mikrober fra krigen i Ukraina? Og hva er de langvarige konsekvensene av antibiotikabruk? Vi vil også få et innblikk i den omfattende innsatsen som nedlegges for å holde resistente mikrober borte fra norsk matproduksjon.

10:00

Velkomst

• Fernanda Petersen, prosjektleder, RESISFORCE
  • Ulf Dahle, prosjektleder NORSE og leder av NIPH AMR-senter

Åpningssesjon

• Guri Rørtveit, direktør, Folkehelseinstituttet
  • Janne Elin Reseland, prodekan for forskning og forskerutdanning, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo
10:15

Hovedtale: Forstå og bekjempe utviklingen av antibiotikaresistens på tvers av ulike habitater

• Gautam Dantas, Conan Professor i laboratorie- og genommedisin, Washington University School of Medicine i St. Louis
11:00

11.15 Kaffepause
  Moderator: Achal Dhariwal, Posdoc, Universitetet i Oslo

Sesjon 1: Overleve mot alle odds: En reise gjennom en AMR-infeksjon

• Vanessa Carter, leder av WHO arbeidsgruppe for AMR-overlevende
12:00

Sesjon 2: Under beleiring: Kompleksitetene og utfordringene med å håndtere importerte og lokale AMR-infeksjoner i Norge

• Else Liv Quist-Paulsen, overlege, Avdeling for klinisk mikrobiologi, Oslo universitetssykehus
  • Kristian Tonby, overlege, Avdeling for infeksjonssykdommer, Oslo universitetssykehus
12:25

Sesjon 3: Antibiotikabruk: Mikrobielle ettervirkninger

• Fernanda Petersen, professor, Institutt for oral biologi, Universitetet i Oslo
12:45

13:00 Lunsjpause
  Moderator: Roger Junges, førsteamanuensis, Universitetet i Oslo
14:15

Sesjon 4: Bekjempelse av LA-MRSA: En kamp i den norske grisebingen

• Carl Andreas Grøntvedt, ekspert på svin, Veterinærinstituttet
14:45

Sesjon 5: Håndtering av karbapenemresistens i norsk storfe

• Anne Margrete Urdahl, ekspert på AMR, Veterinærinstituttet
15:15

15:30

Avsluttende bemerkninger

• Ulf Dahle
15:45-17:00 Fingermat og drikke

Posterpresentasjon er tilgjengelig hele dagen.

Arrangør: NORSE- og RESISFORCE-nettverkene og AMR-senteret på FHI.

Meld deg på via lenken under. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Arrangementet holdes på engelsk.

Gå til påmelding

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Scene Domus Bibliotheca

Scene Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Scene Domus Bibliotheca ligger inne i Domus Bibliotheca, som igjen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. På Universitetsplassen finner du tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Scene Domus Bibliotheca
Publisert 8. aug. 2024 13:43 - Sist endret 29. aug. 2024 12:31