Hjernen i sentrum: Kjønn

Hjernene våre er kanskje like, men noe bidrar til ulikhet. Er det hormoner?

Illustrasjon av person som tenker

Hjernen og kjønn: Hvilken rolle spiller hormonene?

Denne kvelden utforsker vi hva hormoner har å si for hjernen og livene våre. Hva skjer når hormonnivåer endres i faser som pubertet, graviditet og overgangsalder?

Er det andre kjønnsforskjeller i hjernen enn hormoner? Eller er det bare myter?

Bli med når forskere innen naturvitenskap, psykologi og medisin diskuterer og deler av sin kunnskap om hjernen vår, kjønn og hormoner.

Innledninger og samtale er beregnet på publikum uten faglig bakgrunn i temaet. Kom og få innblikk i siste nytt fra forskningsfronten!

Denne kvelden møter du

• Overlege Guri Bårdstu Majak, spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer. Oslo Universitetssykehus.
  • Forsker Mari Aksnes, forsker på samspillet mellom kjønn, kjønnshormoner, genetikk og biologiske markører for Alzheimers sykdom. Det medisinske fakultet.
  • Forsker Elise Holter Thompson, forsker på hjernens biologi. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Kaja Nordengen, lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" leder oss igjennom programmet.

Velkommen til en helaften med hjernen i sentrum!

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding av plasshensyn.

Meld deg på her:

Gå til påmelding

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Delta digitalt

Du kan også følge arrangementet via strømming her. Strømmen vil begynne ved arrangementsstart.

Velkommen!

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 22. jan. 2024 16:14 - Sist endret 22. juli 2024 22:22