Hjernen i sentrum: Rus

Forelskelse, alkohol og narkotika. De gir oss alle en rus. Hva skjer i hjernen vår da?

Bildet kan inneholde: hode, hånd, væpne, erme, gest.

Rus kan være uskyldig spenning og rus kan være farlig. Noen er rusa på livet, sterke naturopplevelser kan gjøre at vi kjenner oss beruset.

Enkelte kunstnere hevder at rusmidler gjør dem i stand til å skape større kunst, noen vil behandle lidelser med psykedelika.

Mange mennesker får livet rasert som avhengige av legemidler og narkotiske stoffer. Hva skjer med hjernen når vi ruser oss? Hvorfor blir noen avhengige og andre ikke?

Bli med når forskere innen naturvitenskap, psykologi og medisin diskuterer og deler av sin kunnskap om hjernen vår og rus.

Innledninger og samtale er beregnet på publikum uten faglig bakgrunn i temaet. Kom og få innblikk i siste nytt fra forskningsfronten!

Denne kvelden møter du

• Seniorforsker Astrid Kristine Bjørnebekk. Hun forsker på psykologiske årsaker til rusavhengighet og langtidseffekt på hjernen ved Oslo Universitetssykehus.
  • Professor emeritus Jørg Mørland, har særlig arbeidet med medisinsk rusmiddelforskning, og bruk av rus og rusadferd i forbindelse med strafferett, rettstoksikologi. Han er nå tilknyttet Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF)
  • Professor emeritus Willy Pedersen, forsker på ungdom og rusmiddelbruk, mental helse og narkotikapolitikk. Det samfunnsvitenskapelige fakultet.
  • Professor Svend Davanger, forsker på hjernens tolkning av sanseinntrykk, dens evne til å tilpasse seg og hvordan den endres av nye erfaringer. Det medisinske fakultet.

Kaja Nordengen, lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" leder oss igjennom programmet.

Velkommen til en helaften med hjernen i sentrum!

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding av plasshensyn.

Meld deg på her:

Gå til påmelding

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 22. jan. 2024 16:18 - Sist endret 22. juli 2024 22:22