Jakten på den rettsliberale tradisjon

Velkomment til seminar med Rune Slagstad om dilemmaer i norsk rettstenkning og sedelighetens aktualitet. Den rettsliberale tradisjon er tema for innlegg og samtaler.

Bildet kan inneholde: anlegg, himmel, blomst, bygning, sky.

Foto: Cappelen Damm

I 1987 utkom Rune Slagstads doktoravhandling Rett og politikk. Der formulerte han nye spørsmål og svar på hva som var egenarten i norsk rettstenkning siden 1800. Med det han kalte den liberale vending i norsk rett og samfunn initierte Slagstad nye perspektiver på norsk retts idehistorie. I dag finnes det mange spor av dette slagstadske i andres arbeider. Gjennom årene utga Slagstad nye og utvidete utgaver, og i år, 2024, publiserer han den fjerde, sterkt utvidede utgaven av den bok som ble hetende Rettens ironi, men nå med undertittelen: «Rettstenkningen i moderne, norsk historie». Med «ironi» sikter Slagstad til det moderne samfunns vedvarende tvil om dets regler og rettslige institusjoner, en tvil som nettopp bidrar til å holde det autoritære i ulike avskygninger på avstand.

Seminaret samler flere bidragsytere som vil drøfte Slagstads betydning for norsk rettstenkning og det sentrale spørsmålet om status og karakter av det rettsliberale i dagens samfunn, det som nå globalt synes mer truet enn på lenge.

Program:

10.00-1010: Dag Michalsen (ordstyrer): Velkommen
10.10-10.45: Rune Slagstad: Rettstenkningen i moderne, norsk historie
10.55-11.15: Marius M. Kjølstad: Naturretten etter Slagstad
11.25-11.45: Cathrine Holst: Jussen i de skiftende kunnskapsregimer
12.05-12.25: Ola Mestad: Høgsterett som konstitusjonsdomstol

12.35-13.15: Pause med lett lunsj

13.15-13.35: Dag Michalsen: Slagstad og norsk rettstenkning etter 1800
13.50-14.10: Anine Kierulf: Høyesterett som politisk organ
14.20-14.40: Morten Kinander: Styringsreformisme
14.55-15.15: Sverre Flaatten: Den rettsliberale vending

Ordstyrer Nora Naguib Leerberg

Arrangør er Forskergruppen for rett, samfunn og historisk endring ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Scene Domus Bibliotheca

Scene Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Scene Domus Bibliotheca ligger inne i Domus Bibliotheca, som igjen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. På Universitetsplassen finner du tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Scene Domus Bibliotheca
Publisert 7. aug. 2024 10:49 - Sist endret 29. aug. 2024 12:34