Hva krever digitaliseringen av helsearbeidere og ledere?

Digitaliseringen av helsetjenestene i kommunen endrer både jobben som skal gjøres og kompetansen som kreves. Velkommen til konferanse og diskusjon basert på ny forskning.

Bildet kan inneholde: anlegg, himmel, blomst, bygning, sky.

Foto: Colourbox

I dette seminaret samler vi forskere og praktikere til diskusjon om hva digitaliseringen av de kommunale helsetjenestene innebærer - for de ansatte selv, og for ledere.

Mye oppmerksomhet er rettet mot hvilke endringer helsetjenestene står ovenfor, og hvordan teknologi kan bidra til å løse ulike utfordringer.

Men spørsmål om kompetanse blant de ansatte har vært mindre fremme. Dette spørsmålet har forskningsprosjektet CORPUS undersøkt, og resultatene er nå klare.

I prosjektet har forskere fra Universitetet i Oslo undersøkt hvordan nye kompetansekrav og læringsbehov oppstår i det daglige arbeidet med digitalisering ute i tjenestene.

Velkommen til denne konferansen der vi presenterer og diskuterer innsikter fra forskningsprosjektet.

Vi spør

• Hva krever det å utvikle og tilpasse digitale løsninger lokalt?
  • Hva krever innføringen av ny teknologi av helsepersonell, og hvilke nye oppgaver oppstår?
  • Hva kreves av teamledere og mellomledere når de nye oppgavene skal ivaretas?
  • Og hva betyr digitaliseringen for helsepersonells inkludering i arbeidslivet og deres fremtidige karrierer?

Program

Det blir korte presentasjoner av ny forskning, og kommentarer fra nøkkelpersoner i den kommunale helsetjenesten og fra andre forskningsmiljøer. Til slutt blir det en paneldiskusjon med deltakere fra både forskningen og helse- og kommuneforvaltningen.

Endelig program vil bli publisert på denne nettsiden.

Det blir enkel servering etter programslutt (ca. kl. 15.15).

Velkommen!

Praktisk informasjon

Konferansen er en del av Forskningsdagene 2024 og markerer slutten på forskningsprosjektet Nye kompetansekrav i offentlig sektor: Digitaliseringens konsekvenser for arbeid med ulik grad av spesialisering (CORPUS).

Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og gjennomført i samarbeid med Oslo kommune.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Eventuelle spørsmål kan rettes til prosjektleder Monika Nerland.

Delta

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Scene Domus Bibliotheca

Scene Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Scene Domus Bibliotheca ligger inne i Domus Bibliotheca, som igjen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. På Universitetsplassen finner du tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Scene Domus Bibliotheca
Publisert 29. juli 2024 10:55 - Sist endret 29. aug. 2024 12:34