Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere?

Tre tverrfaglige tema er tatt inn i skolens læreplaner. Hvor gode verktøy er de egentlig for danning og utdanning for bærekraft?

Bildet kan inneholde: svinge, lykkelig, lår, kne, fritid.

Foto: Andrey K / Unsplash

I dette seminaret reflekterer noen av landets fremste eksperter på bærekraft i utdanning om læreplanens tre tverrfaglige tema.

Hvordan kan temaene bidra til et godt liv og en robust klode for våre unge, lovende?

Er du lærer, lærerstudent, lærerutdanner, utdanningspolitiker, skoleforsker eller bare interessert i hvordan skolen arbeider med klima, natur og bærekraft om dagen? Da er dette et seminar du bør få med deg!

Fire korte innlegg 11.00-12.30.

• De tverrfaglige temaene i et danningsperspektiv, professor Inga Bostad ved Institutt for pedagogikk

• Hva skjer i skolen? Dette viser EVA2020-evalueringen, professor Anniken Furberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

• Mental health and coping in the climate change era, førsteamanuensis Francis Vergunst ved Institutt for spesialpedagogikk

• Den normative dimensjonen i bærekraftig utvikling – hva betyr den for demokrati og medborgerskap? av førsteamanuensis Ole Andreas Kvamme) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Panelsamtale ledet av professor Berit Karseth ved Institutt for pedagogikk.

Seminaret er et Day 0-arrangement i bærekraftskonferansen SDG-konferansen i Bergen.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 14. des. 2023 14:09 - Sist endret 22. juli 2024 10:16