CIENS frokostseminar: Hvordan påvirker klimaendringene helse og helsevesen?

For å sikre robuste helsevesen som kan takle alt fra ekstremvær til større sykdomsutbrudd og matmangel, er vi nødt til i mye større grad å se klima og helse i sammenheng.

Bildet kan inneholde: himmel, sky, anlegg, gest, kjøretøy.

Foto: HISP@UiO

Vi vet at klimaendringene påvirker helsen vår. Helsevesen rundt om i verden må takle disse endringene og helseeffektene som følger med. Det kan være ekstremvær, slik som hete, flom eller tørke, det kan være utbrudd av smittsomme sykdommer som kan kobles til endringer i klima eller det kan være ødelagte avlinger, hungersnød og feilernæring for å nevne noen eksempler.

Forskere fra Universitet i Oslo (UiO), CICERO og Folkehelseinstituttet vil presentere forskning som viser noen av disse sammenhengene mellom klima og helse. Blant annet vil vi få høre om et stort nylig startet prosjekt ledet av HISP-senteret ved UiO, som kobler klima-, vær- og helsedata. Dette vil for det første bidra til bedre forståelse av hvordan lokale klimaendringer påvirker helsen vår, men det vil også bli et viktig verktøy for helsevesen og lokale myndigheter i forhold til både varsling og beslutninger – og dermed gi mulighet til å reagere raskere og redusere de negative helseeffektene av ulike klimarelaterte hendelser.

• 08:15 Dørene åpner, lett servering
  • 08:45 Velkommen ved ordstyrer Vebjørn Bakken, UiO:Energi og miljø
    • Innlegg fra:
    • Ernst Kristian Rødland, Overlege ved område for klima og miljø på Folkehelseinstituttet: "Klimaendringer og naturødeleggelse - konsekvenser for menneskers helse"
    • Kristin Aunan, Forskningsleder ved CICERO: "Dødelig hete i Europa? – Hovedfunn fra EXHAUSTION-prosjektet"
    • Kristin Braa, Professor ved Institutt for informatikk og leder av HISP-senteret ved Universitetet i Oslo: "Digitale løsninger for overvåking av klimaendringers påvirkning av helse"
  • 09:30 Panelsamtale, inkludert spørsmål fra salen
  • 10:00 Slutt

Delta

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Velkommen!

Du kan også følge arrangementet via strømming her. Strømmingen vil begynne ved arrangementstart.

Hvem er CIENS?

CIENS er et av Europas største forskningsfellesskap innen miljø, klima og samfunn. Forskningsfellesskap består av CICERO, Meteorologisk Institutt, NIBR (OsloMet), NILU, NINA, NIVA og UiO.

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 16. mai 2024 12:38 - Sist endret 22. juli 2024 10:16