Dypdykk – Kristen rett og kristenrett

Velkommen til foredrag der vi dykker inn i middelalderens maktkamp mellom kongemakt og kirkemakt.

Illustrasjonsbilde

Pilgrimsmerke av St. Birgitta av Vadstena. Innledningen til Landsloven, i Codex Hardenbergianus. Magnus Lagabøte er avbildet. Foto: Nasjonalbiblioteket.

Velkommen til foredrag om et av de mest innviklede temaene i europeisk middelalderhistorie - forholdet mellom kongemakt og kirkemakt.

Hvor trakk man grensene mellom verdslig rett og kirkelig rett, og hvem sin rett skulle gjelde på forskjellige områder? Dette spørsmålet førte til maktkamp mellom kong Magnus og den norske erkebiskopen Jon Raude - noe som resulterte i at Landsloven manglet en kristendomsbolk, eller kristenrett, slik det hadde vært i landskapslovene.

Landslovsarbeidet var likevel preget av kristen rett, og Magnus og Jon kom til slutt frem til et forlik i 1277 – den såkalte Sættargjerda i Tunsberg.

Gå ikke glipp av muligheten til å lære mer om dette spennende kapittelet i vår historie!

Velkommen til foredrag i Domus Bibliotheca av professor Sigrun Høgetveit Berg ved Universitetet i Tromsø, med påfølgende besøk i Historisk museums nye utstilling NOREGR – Fortellinger fra middelalderen.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Tilgjengelighet og tilrettelegging

Fortell oss gjerne om du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk i Domus Bibliotheca via følgende skjema.

Magnus Lagabøtes landslov 750 år

I 2024 er det 750 år siden Magnus Lagabøtes landslov ble vedtatt og hele Norge fikk en felles lov. Hver måned det kommende året vil vi noen av landets fremste middelaldereksperter utforske hva denne enestående reformen fikk å si i sin samtid og ettertid.

Etter forskernes foredrag besøker vi Historisk museum og ser nærmere på hva materielle spor kan fortelle om det samfunn og verdensbilde som landsloven skulle virke i.

Foredragene om landsloven er et samarbeid mellom Kulturhistorisk museum, Juridisk fakultet og Domus Bibliotheca ved Universitetet i Oslo. 1. februar 2024 åpner både Historisk museum og Nasjonalbiblioteket egne utstillinger i anledning Landslovjubileet.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 12. jan. 2024 09:04 - Sist endret 9. feb. 2024 10:11