Musikksnakk: Musikk på Spotify - hvordan funker algoritmene?

Har du tenkt over hvor mye algoritmene på Spotify eller TikTok har å si for hvilken musikk du hører på?

Bildet kan inneholde: ansiktsuttrykk, smil, lykkelig, gest, rosa.

Synne Vo kommer til Domus Bibliotheca for å snakke om hvordan hun bruker TikTok i markedsføringen av musikken sin, og hvordan appene påvirker henne som artist.

Hvorfor er det slik at plateselskaper ønsker at artister skal lage TikTok´er for å promotere musikken sin? Hva bestemmer hvilke musikkanbefalinger du får i Spotify? Og hvordan bruker plateselskapene dataene dine til å generere klikk og lytt? Bli med på en samtale om algoritmer på apper som TikTok og Spotify - og hvordan de påvirker musikksmaken din!

Til å diskutere dette kommer:

• Synne Vo. Hun er en artist som slo igjennom på TikTok, og bruker plattformen aktivt for å promotere musikken sin. Hun kommer til panelet for å dele sine erfaringer med bransjen og appene.
  • Yngvar Kjus. Han er professor i musikk og medier på UiO, og har forsket mye på populærmusikk, musikkproduksjon og musikkbransjen.
  • Tejaswinee Kelkar. Hun er er en sanger og forsker innen musikk og bevegelse. Hun har tidligere jobbet som dataanalytiker i Universal Music Norway og ved RITMO Center of Excellence ved Universitetet i Oslo.

Samtalen ledes av Alexander Refsum Jensenius. Han er professor i musikk ved Universitetet i Oslo, og leder av RITMO - Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse. Han prøver hele tiden å forstå mer om hvordan og hvorfor mennesker beveger seg til musikk.

Om Musikksnakk

Har du noen gang tenkt over hva musikk gjør med oss? Og hvor raskt musikk kan sette oss i en emosjonell tilstand? Hvem lager musikk, og hvordan distribueres den? I en ny serie med arrangementer tar vi for oss ulike sider av grunnforskning på musikk.

Delta

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 27. mai 2024 15:17 - Sist endret 26. juni 2024 09:28