CuttingEdgeAI: Åpne norske språkmodeller som allemannseie

Dette arrangementet gir innsikt i teknologien og pågående arbeid for å tilby åpne generative språkmodeller spesialtilpasset det norske språket.

Bildet kan inneholde: font, linje, elektrisk blå, visningsenhet, merke.

Store språkmodeller (engelsk: large language models, eller LLMs) er teknologien bak tjenester som ChatGPT, Google Gemini eller Microsoft Copilot. Dette er eksempeler på generativ kunstig intelligens (KI), algoritmer som tilsynelatende selvstendig kan lage tekst, bilder, lyd, eller til og med video. Den underliggende teknologien er storskala maskinlæring, en kombinasjon av enorme mengder data og regnekraft. Dataene disse modellene trenes på er avgjørende for deres adferd, inkludert kunnskap om språk, verdisett og sosiokulturelle rammer.

Generativ KI vil fortsette å ha gjennomgripende effekter på samfunnet fremover. Utviklingen domineres av store amerikanske teknologiselskap, stort sett bak lukkede dører, hvor mindre språk som norsk ikke har prioritet. Det er nødvendig at Norge tar grep for å bevare vår digitale autonomi. Vi trenger åpne norske språkmodeller, som i større grad reflekterer skandinavisk kultur og verdier.

Dette arrangementet gir innsikt i teknologien og pågående arbeid ved bl.a. Universitetet i Oslo og Nasjonalbiblioteket for å tilby åpne generative språkmodeller spesialtilpasset det norske språket, til bruk i både forskning og kommersiell utvikling. Flere norske språkmodeller trent på den europeiske superdatamaskinen LUMI ble gjort åpent tilgjengelige i februar 2024. I løpet av et par uker ble disse modellene lastet ned flere tusen ganger.

Vennligst vær oppmerksom på at sceneoppsetningene vil bli filmet, og det vil være offisiell fotografering og videodekning gjennom hele arrangementet.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 3. apr. 2024 13:00 - Sist endret 3. apr. 2024 13:01