Skolens tilstand: Hva skjer i norske klasserom?

Alle mener noe om skolen, fordi den angår oss alle. Men hva sier forskerne som hver dag undersøker tilstanden i norske klasserom?

Bildet kan inneholde: bord, møbler, datamaskin, laptop, pulten.

Foto: Colourbox

Alle som er opptatt av skole merker at debatter om skole ofte går hett for seg. Nyanser er gjerne det første som ryker, og det fremsettes en rekke påstander om hva som foregår i norske klasserom. Forskergruppen SISCO ved universitetet i Oslo samler noen av landets beste klasseromsforskere. Vi forsker på ulike skolefag og temaer, men har til felles at vi alle er opptatt av undervisning. I SISCOs første frokostmøte i serien Skolens Tilstand har vi utfordret noen av forskerne våre til å dele overraskende og nyanserte sider ved den norske skolen som de mener mangler i den offentlige debatten. Vi har gitt hver forsker ti minutter til å dele en viktig innsikt fra sin forskning som de mener du trenger å vite om.

Innledere:

• Hvordan står det til med kvaliteten på undervisningen i norske klasserom?
    Professor Kirsti Klette, leder av QUINT – nordisk senter for fremragende forskning diskuterer kvaliteten på undervisningen i norske klasserom, sammenlignet med Sverige, Finland, Island og Danmark
  • Nå skal det være mer utforsking i skolen, men blir det noen gang for mye utforskning?
    Førsteamanuensis Nora Elise Hesby Mathé, nestleder i EDUCATE – Evalueringen av Fagfornyelsen diskuterer betydningen av at elevene lærer å jobbe utforskende i klasserommet.
  • Hvilke muligheter får elever for å utvikle matematisk kompetanse i klasserommet?
    Mange har vært opptatt av at lærere må ha tydelige mål for timene sine. Forsker Alexander Selling diskuterer hvordan bruk av mål i matematikk på ungdomstrinnet ser ut på tvers av de nordiske landene, og hva slags matematikforståelse målene åpner opp for.
  • Hvorfor bruke engelske spill i klasserommet? Spiller ikke ungdommer nok hjemme? Stipendiat Shilan Ahmadian diskuterer om bruk av digitale spill i klasserommet bidrar til elevers språkforståelse, leseengasjement og forståelse av mental helse
  • Trenger virkelig elever samfunnsfaglig kunnskap for å bli gode medborgere?
    Forsker Peter Nicolai Aashamar diskuterer betydningen av at elevene ser relevansen av det de lærer på skolen – når de beveger seg ut av skolen og inn i samfunnet.

Inviterte kommentarer

Innleggene vil gi nyansert innsikt i hva forskere ser i norske klasserom. Deretter vil eksterne gjester diskutere hva dette sier om tilstanden i norsk skole og kommentere hva vi kan gjøre for å sikre en enda mer kunnskapsbasert debatt om skole i det offentlige ordskiftet.

Marte Gerhardsen direktør i Utdanningsetaten i Oslo

Petter Andreas Lona leder i Elevorganisasjonen

Aslak Bonde politisk kommentator i Morgenbladet

Frokostseminaret ledes av Lisbeth M Brevik og Marte Blikstad-Balas, ledere for forskergruppen SISCO – Studies of Instruction across Subjects and Competences ved UiO.

Dørene åpner 08.00

Delta

Arrangementet er nå fullbooket.

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 6. des. 2023 14:57 - Sist endret 22. juli 2024 10:16