Skolens tilstand: Hva vet vi nå om det digitale klasserommet?

Det er mange meninger om digitaliseringen av skolen. Men hva viser klasseromsforskningen? Kom og hør om hva lærere og elever bruker alt utstyret til, og hva slags digital kompetanse de får.

Bildet kan inneholde: computer, bærbar datamaskin, personlig datamaskin, netbook, touchpad.

Foto: Colourbox

Alle som er opptatt av skole merker at debatter om skole ofte går hett for seg. Nyanser er gjerne det første som ryker og det fremsettes en rekke påstander om hva som foregår i norske klasserom. Få temaer er så opphetet som digitaliseringsdebatten, der det offentlige ordskiftet de siste årene har svingt fra relativt stor optimisme, til stor bekymring.

Det er godt etablert at Norge er best i klassen både på digital infrastruktur i skolene og høye ambisjoner for elevenes digitale kompetanse. Men hva vet vi om hvordan lærere integrerer det digitale utstyret i timene? Hva slags digital kompetanse utvikler elevene? Hva er egentlig forskjellene på å jobbe med skjerm versus papir i timene?

I det andre frokostmøtet i serien Skolens tilstand gir vi ordet til tre ulike forskere som sammen kan belyse og nyansere temaet digitalisering i norske klasserom: Hva skjer i det digitale klasserommet etter fagfornyelsen?

En helt ny rapport om digital kompetanse på 10. trinn og vg3 blir lansert på frokostmøtet.

Innledere:

• Hva slags digital kompetanse utvikler elevene?
    Professor Greta Björk Gudmundsdottir legger frem funn fra 50 klasserom og 500 elever etter innføringen av LK20. Forskerne fra  prosjektet EDUCATE har sett systematisk på hvordan både lærere og elever bruker teknologi i timene, som gir ny innsikt i hvordan lærerne tilpasser undervisningen til elevenes ulike digitale kompteanse, hvordan det jobbes med KI, digital dømmekraft og digital livsmestring.
  • Hvordan bruker elever sin digitale kompetanse utenfor skolen?
    Stipendiat Nasrin Ulfat har intervjuet elever på 10. trinn om hvordan og hvorfor elevene bruker digitale spill på fritiden. Hvilke ferdigheter opplever elevene de forbedrer som er nyttig i klasserommet?

• Hva skjer når vi digitaliserer den første skriveopplæringen?
    Professor Siv M. Gamlem fra Høgskolen i Volda deler de viktigste og mest spennende funnene fra studien DigiHand, der forskerne har sett systematisk på hva som skiller skriveopplæring på nettbrett og papir. Hva skjer med elevenes skriving når de går fra skrivebok på papir til hvert sitt nettbrett? Gamlem og kollegaer har fulgt 585 elever fra 33 skoler (33 klasser) over de to første skoleårene.

Innleggene vil gi nyansert innsikt i hva forskere ser i norske klasserom. Deretter vil eksterne gjester diskutere hva dette sier om tilstanden i norsk skole og kommentere hva vi kan gjøre for å sikre en enda mer kunnskapsbasert debatt om skole i det offentlige ordskiftet.

Kommentar ved

• Carl Morten Knudsen, CEO i Creaza og medlem læremiddelutvalget til IKT Norge
  • Ole Espen Rakkestad, Utdanningsforbundet

Frokostseminaret ledes av Lisbeth M Brevik og Marte Blikstad-Balas, ledere for forskergruppen SISCO – Studies of Instruction across Subjects and Competences ved UiO.

Forskergruppen SISCO ved universitetet i Oslo samler noen av landets beste klasseromsforskere. Vi forsker på ulike skolefag og temaer, men har til felles at vi alle er opptatt av undervisning.

Dørene åpner 08.00

Delta

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Scene Domus Bibliotheca

Scene Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Scene Domus Bibliotheca ligger inne i Domus Bibliotheca, som igjen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. På Universitetsplassen finner du tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Scene Domus Bibliotheca
Publisert 8. aug. 2024 10:45 - Sist endret 29. aug. 2024 12:32