Sola og nordlyset: eksplosjonene som treffer oss

Vi er inne i solsyklus 25 og vi opplever den vakreste vinterhimmelen på mange år. Hva går vi i møte og hvorfor er sola så sterkt tilstede nå?

Bildet kan inneholde: himmel, atmosfære, lys, natur, grønn.

Foto: Aditi Bhatnagar, Sogsnvann 15. mars 2023 ved midnatt.

Foredragsholderne ved UiO, professorene Wojciech J. Miloch og Mats Carlsson, er ekspertene som kan svare på dine spørsmål. De innleder ved å holde hvert sitt foredrag om sola og nordlyset, og deretter åpner vi opp for spørsmål.

Om foredragsholderne

Wojciech J. Miloch, professor i fysikk ved Fysisk institutt, UiO, leder seksjon for plasma og romfysikk og forskningsgruppen 4DSpace som ser på den polare ionosfæren og respons på hendelser på solen. De drifter observatorier i Arktis og Antarktis. Herfra sender de ut instrumenter på raketter og satellitter for å forske på romvær, og dets effekter; blant annet turbulens, irregulariteter, og nordlys.

Mats Carlsson, professor i astrofysikk, leder et senter for fremragende forskning, RoCS - Rosseland senter for solfysikk,  som har som mål å forstå solens magnetfelt - dens evne til å produsere voldsomme eksplosjoner og aktivitet i solens atmosfære.

Moderator: Sondre Vik Furuseth, postdoktor ved RoCS. Han har studert fysikk og matematikk ved NTNU, MIT, og EPFL og har en Ph.D. i samarbeid med CERN. Han er tilknyttet Whole Sun-prosjektet ved RoCS hvor han prøver å forstå hvordan magnetfelt formes slik at det kan lede til eksplosjoner i Solas atmosfære.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

I forkant av arrangementet inviterer Realfagsbiblioteket til boksamtale om Veronica Danielsen sin nye bok om nordlyset. Danielsen skal bokbades av astrofysiker Maria Hammerstrøm. Nordlyset er noe av det vakreste Norge har å by på, og med litt hjelp fra denne boka blir det lettere å finne nordlyset på egenhånd. For mer informasjon og påmelding: Boksamtale: Veronica Danielsen om Nordlyset.

Velkommen!

Tilgjengelighet og tilrettelegging

Fortell oss gjerne om du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk i Domus Bibliotheca via følgende skjema.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 20. nov. 2023 08:38 - Sist endret 12. jan. 2024 09:03