English version of this page

Stamming i barnehagealder - Avslutningsseminar

Lurer du på hva stamming hos barn i barnehagealder er, og om det er noe du kan gjøre?

Bildet kan inneholde: person, smil, ansikt, hud, ansiktsuttrykk.

Foto: Colorbox

Er du logoped som har lyst på oppdatert kunnskap om stamming hos barnehagebarn? Eller er du forelder til et barn som stammer?

The effective stuttering project (EST) ved ISP/UiO inviterer til avslutningsseminar for å presentere og diskutere muligheter og utfordringer rundt stamming hos barnehagebarn i Norge og i et internasjonalt perspektiv.

Seminaret er todelt og du er velkommen til en eller begge deler.

Del 1 – Stamming og stammebehandling for barn under 6 år. Innleggene retter seg mot et tverrfaglig praksisfelt, dvs. barnehagelærer, helsesykepleier, logopeder, foreldre og andre interesserte faggrupper. Foredragene er på norsk.

Del 2 – What’s new in stuttering treatment? Innleggene retter seg mot logopeder og forskere innen stammefeltet, mens alle er velkommen. Alle foredragene i den delen vil være på engelsk.

Seminaret er gratis, men vi ønsker at alle registrer seg – uavhengig av fysisk eller digital deltakelse, slik at vi også kan sende ut relevante oppdateringer.

Bli med på seminaret ved å melde deg på her.

Gå til påmelding

Du kan også delta digitalt. For digital deltagelse melder du deg på her.

8.30 Døren åpnes, kaffe/te

09.00-9.05 Velkommen ved instituttleder Ona Bø Wie, ISP

09.05-09.20 Kort oppsummering av EST-prosjektet ved prosjektleder Professor Kari-Anne Bottegård Næss, ISP

9.20 -9.50 Hva er stamming i barnehagealder?  ved Linn Stokke Guttormsen, OsloMet

9.50-10.20 Hva er typisk behandling for stamming hos barnehagebarn?  ved Karoline Hoff, Statped

Pause

10.45-11.15 Tverrfaglig samarbeid rundt stamming i barnehagealder ved Hilde Hofslundsengen, Høgskulen på Vestlandet, Melanie Kirmess, ISP, og Karianne Berg, Nord universitet

11.15-11.45 Helsestasjons rolle når et barn stammer ved Elisabeth Holm Hansen, USN

11.45-12.00 Oppsummering og spørsmål

12.00-12.30 Lunsj

Del to av seminaret vil foregå på engelsk:

12.30 Velkommen til de internasjonale deltakerne, prosjektleder Professor Kari-Anne Bottegård Næss, ISP, Norge

12.40-13.10 Stammebehandling i overgangen fra barnehage til skolealder, Georgie Johnson, University of Melbourne, Australia

13.10-13.40 Fellestrekk og ulikheter mellom behandlingsprogram for stamming for barnehagebarn, Åse Sjøstrand, ISP, Norge

13.40-14.10 «The Common Component Treatment » - første resultater fra to multiple enkeltkasus studier, Linn Stokke Guttormsen, OsloMet, Norge

14.10-14.30 Pause

14.30-15.00 Utvikling og håndtering av angst hos førskolebarn, Elaina Kefalianos, University of Melbourne, Australia

15.00-15.45 Tidlig stammebehandling for barnehagebarn i en tid med nevrodiversitet: Hva er logopedens rolle?, Scott Yaruss, Michigan State University, USA

15.45-16.00 Avsluttende kommentarer, prosjektleder Professor Kari-Anne Bottegård Næss, ISP, Norge

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Bli med på seminaret ved å melde deg på her.

Gå til påmelding

Du kan også delta digitalt. For digital deltagelse melder du deg på her.

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 16. jan. 2024 15:40 - Sist endret 9. apr. 2024 09:15