Hva mener rektorene om ytringsfrihet vs. ytringsfrykt?

Har vi god ytringsfrihet eller mer ytringsfrykt ved universitetene? Her spør vi rektorene ved UiO og NTNU: Hva mener dere om disse spørsmålene?

Bildet kan inneholde: himmel, anlegg, bygning, eiendom, vindu.

Akademisk forum inviterer til en spennende debatt i Domus Bibliotheca.

Ytringsfrihet er en grunnleggende akademisk frihet, men det finnes flere tegn på ytringsfrykt og engstelse, og at forskere er blitt irettesatt eller "straffet" for ærlige ytringer. Eksempler på dette kom frem i arrangementet vi hadde i Domus Bibliotheca 20. februar: Ytringsfrihet eller ytringsfrykt ved universitetene?.

Til arrangementet 27. mai har vi nå invitert rektorene ved UiO og NTNU, Svein Stølen og Tor Grande, til å si hva de mener om disse viktige spørsmålene. Det blir debatt med bl.a. forskerne Cecilie Hellestveit og Jonas Nøland, og prof. Helge Holden (NTNU).

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 2. apr. 2024 15:47 - Sist endret 23. apr. 2024 09:08