Ubehagelige samtaler i retrospekt

Les og lytt til tidligere Ubehagelige samtaler som har blitt til podkast-episoder!

Dette er bare noe av det UiOs arrangementsserie Ubehagelige samtaler har tatt for seg til nå. Sammen med ulike gjester har vi utfordret etablerte fortellinger, pirket borti vanskelige temaer og snudd ting litt på hodet.

Her kan du se alle spørsmålene vi har utforsket så langt.

Om Ubehagelige samtaler

Ubehagelige samtaler er arrangementsserie på Domus Bibliotheca, Universitetet i Oslos arena for dialog og formidling.

Hva er det forskerne finner ut av som er vondt, krevende eller til og med risikabelt å snakke om?

Ubehagelige samtaler skal bidra til å styrke meningsmangfoldet og gi nye kunnskapsbaserte perspektiver på ubehagelige spørsmål. Samtalene gjennomføres med innestemme.

Lyst til å bli med neste gang?

Gutter og likestilling

20. november 2023, Domus Bibliotecha

En gutt som holder ansiktet i hendende
Foto: UiO

Utfordringene står tilsynelatende i kø for mange gutter; de faller fra skolen, opplever ensomhet og får helseutfordringer.

Samtidig ser de jentene stikke av med høystatusjobbene. Hvor går det galt? Hva betyr det for samfunnet, og hva kan vi gjøre med det?

Panel

• Anine Kierulf, ordstyrer og førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, ved Universitetet i Oslo
  • Adam Njå, Psykologistudent og samfunnsdebattant
  • Sylo Taraku, Rådgiver Tankesmien Agenda, og medlem av Mannsutvalget
  • Helga Aune, Partner i EY, og Amanuensis II ved Institutt for offentlig rett, UiO

Hør samtalen som podcast

Kan skeive stole på politiet?

6. november 2023, Domus Bibliotecha

Bilde av blomster og polititeip etter angrepet 25. juni
Foto: UiO

Debatten om kjønn og kjønnsmangfold er betent, hatkriminalitet mot skeive øker og tilliten til politiet er lav. Hvorfor er det sånn?

Panelet snakker om masseskytingen 25. juni, tilliten til politietm hatytringer mot skeive og hvilket samfunn vi ønsker oss.

• Dan Bjørke, leder i Oslo Pride
  • Kai Spurkland, politiadvokat i oslo politidistrikt og forsker ved Politihøgskolen

Hør samtalen som podcast

Det er lov å brenne Koranen – men er det lurt?

16. oktober 2023, Domus Bibliotecha

Bilde av to paneldeltakere under arrangementet
Foto: UiO

Koranbrenning fyrer opp muslimer, og de får støtte fra mange. Hvorfor reagerer folk så sterkt på brenning av denne boken?

Panelet diskuterer ytringsfrihet, religion, hatytringer, forbud og kulturkollisjoner.

• Anders Runesson, dekan på Teologisk fakultet
  • Arshad Jamil, styremedlem i Muslimsk dialognettverk
  • Cecilie Hellestveit, jurist og samfunnsviter ved Folkerettsinstituttet

Hør samtalen som podcast

Gruvedrift på havbunnen: Næringseventyr eller katastrofe?

18. april 2023, Domus Bibliotecha

Foto: UiO

Vi har passert syv milliarder mennesker på kloden og forbruket vokser. Mange roper på det grønne skiftet – men for å få til det, trenger vi metaller.

Havbunnen utenfor norskekysten er full av gull, kobber, sink og sølv. Nå begynner jakten på hvor det ligger og hvordan vi kan hente det opp. Mens noen gleder seg til Norges nye næringseventyr, roper andre stopp.

• Anja Røyse, førstelektor på Fysisk institutt ved UiO
  • Egil Tjåland, førsteamanuensis på Institutt for geovitenskap og petroleum ved NTNU
  • Kaja Lønne Fjærtoft, leder for global politikk havbunnsmineraler, WWF
  • Anne Håskoll-Haugen, vert og debattleder

Grønnvasking gir mer forbruk

12. desember 2022, Domus Bibliotecha

Foto: UiO

Deling, gjenbruk og sirkulærøkonomi fremstilles ofte som motsvaret til klimafiendtlig overforbruk, og selges inn av både grønnnfluensere såvel som de store butikkjedene. Men er dette egentlig bare merkevarebygging basert på ideer som lover mer enn de holder?

Blir vi mer bærekraftige av å reparere, kjøpe brukt og låne, mens vi samtidig forbruker mer enn noen gang? Er det sånn at vi deler og gjenbruker oss til en falsk god samvittighet? Og hvilken pris betaler egentlig klima, natur og mennesker for forbruket vårt?

Panel

• Ulrikke Wethal, postdoktor ved Senter for utvikling og miljø ved Universitetet i Oslo
  • Preben Carlsen, daglig leder i Switch - Norges første medieselskap tuftet på konstruktiv journalistikk
  • Tom Julsrud, forskningsleder ved CICERO Senter for klimaforskning

Hør samtalen som podcast

Putin skal fordømmes, ikke forstås – eller?

24. november 2022, Domus Bibliotecha

Foto: Luca Kleve-Ruud / NTB

I tiden før og i dagene under den russiske invasjonen av Ukraina, var forskerne Tormod Heier og Julie Wilhelmsen overalt i norske medier og delte sin kunnskap om konflikten. Analysene deres gikk på tvers av både kollegaer i forskningsmiljøene og andre "Russland-eksperter". Putin-klakør. Russisk propaganda. Apologet. Skam. Det var tid for å fordømme – ikke forstå. Hva er konsekvensene av å ha ytringer som går på tvers av meningstrender og etablerte fortellinger, og hva koster det for den som ytrer seg – og ikke minst, for samfunnet?

Panel

• Tormod Heier, professor i militær strategi ved Forsvarets Høgskole og forskningsleder ved Stabsskolen
  • Julie Wilhelmsen, seniorforsker, russisk utenriks- og sikkerhetspolitikk, Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI)
  • Anine Kierulf, førsteamanuensis, Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo