– Et rusfritt samfunn er et kjedelig samfunn

De dypeste opplevelsene i livet er ofte dynket i rus. Psykiater Finn Skårderud og psykolog Fanny Duckert gjester Hylland og Wig for å snakke om alkohol, og rusens plass i dagens samfunn.

Grafikk med teksten "Hylland og Wig" og portrettbilder av Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig på oransje, blåprikkete bakgrunn

Podkast: Hylland og Wig

Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig inviterer til skarpe, opplysende og forunderlige samtaler som får deg til å stille spørsmål ved verden slik du trodde den var.

Møt de fremste tenkerne i Norge: forskere og forfattere, eksperter og originaler.

Går du inn på Folkehelseinstituttets nettsider og søker opp temaet rus, lyser det store ord på skjermen. «Vanedannende». «Ulovlig». «Farlig». Men til tross for farene, søker folk flest til rusen, og særlig i livets store anledninger, som bryllup, fester og ritualer.

– Som samfunn har vi vært mest opptatt av risikofaktorene ved rus – altså hva som kommer før rusopplevelsen. Det er også stor interesse for skadene etterpå, men nesten ingen interesse for selve den berusede erfaringen, sier psykiater Finn Skårderud i denne episoden.

Skårderud er blant annet kjent for å ha vært premissleverandør for den Oskar-belønte filmen Et glass til, der fire mannlige lærere bestemmer seg for å etterprøve hans idé om at mennesker mangler en halv promille alkohol i blodet.

– Rusen er et sosialt glidemiddel, sier Skårderud. – Mange ekteskap og arbeidsfellesskap ville aldri ville ha blitt til, hadde det ikke vært for rusmidler.

– Rusen kan også være en pause, eller et rampete fenomen. Og den gjør mye med selvfølelsen.

En feilslått nullvisjon

Fanny Duckert har behandlet mennesker med alkoholproblemer i en årrekke, og har forsket på folks livsvaner og rusbruk. Da hun skrev om en kronikk i Dagbladet tidlig på 1970-tallet, er hun tok til orde for at nullvisjonen mot alkohol var feilslått, fikk hun voldsomme reaksjoner fra kristne miljøer og avholdsbevegelsen.

– Jeg utløste en flodbølge av indignasjon, redsel, sinne og personangrep. Jeg fikk håndleverte trusselbrev på døra, forteller Duckert.

I denne episoden framholder hun at vi må oppdatere våre vante forestillinger om alkohol og rusmidler, og anerkjenne at rus ikke bare er farlig, men også er en helt vanlig del av livet.

– Rusen gjør deg mindre sensitiv for andre, du blir dårligere til å lese andre. Men til gjengjeld får du en helt annen kontakt med ditt eget indre, hva du selv føler og hva som er viktig for deg. Dine subjektive opplevelser blir mer intense, sier Fanny Duckert.

Omtalte bøker

Gjestenes utvalgte

Lytt til mer fra Universitetsplassen podkast

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Vil du gi oss tips og tilbakemeldinger kan du sende en epost til podkast-universitetsplassen@uio.no.

Lytt i Apple podcasts

Lytt i Spotify