Ubehagelig samtale: Putin skal fordømmes, ikke forstås – eller?

Forskerne ble beskyldt for å drive russisk propaganda da de skulle forklare Putins angrep på Ukraina. – Det var ubehagelig, men det er også vår jobb å bringe fram ulike perspektiver, sier de.

Grafikk med portrettbilder av Anine Kierulf, Tormod Heier og Julie Wilhelmsen på fargede sirkler

Anine Kierulf, Tormod Heier og Julie Wilhelmsen. Foto: Luca Kleve-Ruud / NTB

Forsker Julie Wilhelmsen fra Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI) og professor Tormod Heier ved Forsvarets høgskole møtte førsteamanuensis Anine Kierulf i en ubehagelig samtale på Domus Bibliotheca 24. november 2022. Der snakket de om å bli forstått og misforstått, ta feil, orke å stå i debatt og at forskerne nå har en ekstremt viktig oppgave i å bringe fram ulike perspektiver.

Opptak av samtalen er nå ute på Universitetsplassen – lytt her:

Wilhelmsen peker på at det er merkelig at man kan tro at hun er tilhenger av Putin.

- Jeg er trolig den første forskeren i Norge som ble persona non grata i Russland. Mulig jeg ikke har vært klar nok, men når jeg forsøker å forklare hvordan og hvorfor de snakker som de gjør i Kreml, er ikke det fordi jeg enig med russerne, sier hun.

- Fordi jeg var i uniform og har vært kritisk til de amerikanske og allierte sine militære operasjoner ble jeg en skyteskive, sier Heier.

Tøff debatt

Forskerne peker også på mediedynamikken som krevende.

– Du blir plassert på den ene eller andre siden, mens vi egentlig ønsker å peke på flere årsaker og perspektiver. Når en skal snakke om krig er det ingen fasit – da vil en ta feil, det vil være mange årsaksforklaringer. Jeg ønsker meg et rausere debattklima, sier Heier.

Han peker på at mange yngre forskere kvier seg fordi de ser hvordan de som er ute i debatten blir behandlet.

– Vi går glipp av unge stemmer og det er en fare for demokratiet.

Bli hørt direkte

Wilhelmsens strategi for å møte kritikken var å gå i møte med kritikere.

– Jeg fortsatte å studere krigen og unngikk å tenke på hvor tøft det var. Og så oppsøkte jeg bevisst en del miljøer hvor jeg følte jeg ble hengt ut. Jeg takket ja til å delta i debatter og møte folk ansikt til ansikt, slik at de kunne høre hva jeg sier, ikke hva andre mener jeg sier, sier Wilhelmsen.

Wilhelmsen peker på at det kommer til å bli mye tøffere framover. - Politikere trenger mange ulike stemmer og perspektiver for å forstå det internasjonale bildet, sier Wilhelmsen.

– Kanskje skal vi ikke være så opptatt av at det er tøft å stå i en debatt – det er vår jobb. Hvis det er noe tidspunkt vi skal levere det vi vet – så er det nå, sa Wilhelmsen.

Om Ubehagelige Samtaler

Hva er det forskerne finner ut av som er vondt, krevende eller til og med risikabelt å snakke om?

Ubehagelige samtaler i Domus Bibliotheca skal bidra til å styrke meningsmangfoldet og gi nye kunnskapsbaserte perspektiver på ubehagelige spørsmål.

Samtalene gjennomføres med innestemme.

Lytt til mer fra Universitetsplassen podkast

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Lytt i Apple podcasts

Lytt i Spotify