- Digitale distraksjoner er et politisk problem

Mobiltelefonen er det første vi griper til når vi våkner, og det siste vi tar på før vi sovner. Bør vi uroe oss for hvordan digitale medier stjeler konsentrasjonsevnen vår?

Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig

Podkast: Hylland og Wig.
Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig inviterer til skarpe, opplysende og forunderlige samtaler som får deg til å stille spørsmål ved verden slik du trodde den var. Møt de fremste tenkerne i Norge: forskere og forfattere, eksperter og originaler.

Debatten om digitale medier og mobiltelefoner har blusset opp over hele landet. Familier krangler om mobilbruk i hjemmet, lærere er bekymret for studentenes lesevaner og politikere tar til orde for mobilforbud og strengere regler.

- Hver gang det kommer nye medier får vi alltid komme en slik debatt om demokratiet, fellesskapet og oppmerksomheten, sier Trine Syvertsen, leder for forskningsprosjektet Digital frakobling på Universitetet i Oslo, i denne episoden av Hylland og Wig.

Men til forskjell fra tidligere tider, er dagens overgang til digitale medier mer inngripende. Mobiltelefonen følger med oss over alt, påpeker Syvertsen.

Vi går ikke lenger til mediene en time eller to, men er koblet på nærmest 24 timer i døgnet

Anne Mangen, professor ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, er bekymret for hvilke konsekvenser dette får for folks evne til å lese og jobbe konsentrert.

- Mye av lesingen i dag skjer oppstykket. Vi forholder oss mer til korte snutter med multimedia her og der mens vi er i bevegelse.

Ifølge Mangen står det særlig dårlig til med «langlesningen».

- Det har gått radikalt nedover med lesing på fritida. Tenåringer rapporterer at de leser vesentlig færre lange tekster, bøker og romaner på fritida, sier Mangen.

- Langlesingen kommer i skvis. Derfor må vi hegne mer om denne lesningen, sier Mangen, som bidrar i et nytt forskningsprosjekt på «dyplesning» ved Universitetet i Oslo.

Ikke et individuelt ansvar

Mangen og Syvertsen er kritiske til det store fokuset på enkeltindividets ansvar i møte med de digitale teknologiene – fra selvhjelpsbøker til lister med triks som skal gi bedre mobilvaner. Forskerne etterspør en bredere politisk debatt, også om mediebransjen og politikernes ansvar.

- Spørsmålet om digitale medier og distraksjon har så langt handlet mye om enkeltindivider, sier Trine Syvertsen.

Gjestenes utvalgte:
Anne Mangen: «Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden»  (Cappelen Damm)
Trine Syvertsen: Filmen «Her» (2013)

Lytt til mer fra Universitetsplassen podkast

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Vil du gi oss tips og tilbakemeldinger kan du sende en epost til podkast-universitetsplassen@uio.no.

Lytt i Apple podcasts

Lytt i Spotify