English version of this page

Universitetets aula og Domus Bibliotheca

Sentrumslokalene Universitetets aula og Domus Bibliotheca er blant UiOs mest kjente bygg og sentrale arenaer for kultur og formidling. Det er viktig å knytte aktiviteten her tett opp til Universitetet i Oslo, også gjennom design og merking.

Det er utviklet en egen tagg som skal brukes i all markedsføring av arrangementer som holdes i Aulaen og Domus Bibliotheca. Dette inkluderer plakater, flyere, konsertannonser, arrangementsposter i sosiale medier, etc. Taggen er forbeholdt arrangementer ved Aulaen og Domus Bibliotheca, og skal ikke brukes i andre sammenhenger.

Hvordan markedsføringsmaterialet skal utformes forøvrig, avhenger av hvem som er arrangør. Det er utviklet spesifikke grafiske retningslinjer for markedsføring av UiOs egne arrangementer, for arrangementer der UiO er medarrangør og for arrangementer der eksterne aktører leier Aulaen eller Domus Bibliotheca. 

Tagg for alle arrangementer i Aulaen og Domus Bibliotheca

Taggen består av tekst ("Universitetets aula"/"Domus Bibliotheca") og UiOs segl. Størrelse og plassering av disse elementene skal ikke endres.

Bakgrunnsfarge på taggen skal være:

  • blå for arrangementer i Domus Bibliotheca. 
  • gul, svart eller hvit for arrangementer i Universitetets aula.

Farge på tekst og segl skal være:

  • sort på gul og hvit bakgrunn.
  • hvit på svart og blå bakgrunn.

Illustrasjon av formater for arrangement ved Universitetes aula

Illustrasjon av formater for arrangement ved Domus Bibliotheca

Her kan du laste ned tagg og maler for oppsett i ulike flater og formater:

Retningslinjer for utforming av grafisk materiale

All markedsføring av arrangementer i Aulaen og Domus Bibliotheca skal merkes med taggen, men hvordan markedsføringsmaterialet ellers skal designes avhenger av type arrangør. Det er laget spesifikke retningslinjer for tilfeller der:

  • UiO holder egne arrangementer
  • UiO holder arrangementer i samarbeid med andre
  • eksterne aktører holder egne arrangementer i Aulaen og Domus Bibliotheca

UiOs egne arrangementer

UiOs overordnede visuelle profil skal brukes i all markedsføring av egne arrangementer. Taggene er laget for å passe inn i alle UiOs maler og oppsett.

På plakater, på skjermer og flyere brukes universitetets navnetrekk slik som satt i malen. På bilder på uio.no eller i UiOs sosiale mediekanaler der navnetrekket allerede står på flaten, brukes kun taggen.
 

Illustrasjon av markedsføringsmateriale for Domus Bibliotheca med blå tag
Blå tagg for Domus Bibliotheca skaper gjenkjennelse på tvers av flater og kanaler.

Samarbeidsarrangementer

På noen arrangementer er UiO samarbeidspartner med andre. Taggen skal her brukes på samme måte som der Universitetet er eneste arrangør. For design av innholdet ellers gjelder følgende:

  • Der UiO er hovedarrangør brukes UiOs visuelle profil og maler.
  • Der UiO står sammen med en partner som har like stor rolle, lages plakaten i nøytral design, og logoer sidestilles nederst.
  • Der en ekstern partner er hovedarrangør og UiO har en mindre rolle, brukes partnerens logo og profil.

Arrangementer hvor Aulaen og Domus Bibliotheca brukes av eksterne arrangører

Arrangementer i Aulaen og Domus Bibliotheca skal merkes med taggen som beskrevet over, også når UiO ikke er med som samarbeidspartner. Taggen plasseres alltid til høyre på flaten i hele høyden. Arrangøren står fritt til å fylle resten av flaten med eget innhold, inkludert egen logo. 

Eksempler på konsertplakater i Aulaen for eksterne arrangører
Eksempel på bruk av taggen der eksterne arrangører har arrangement i Universitetets aula
Publisert 29. juni 2022 14:15 - Sist endret 22. feb. 2023 08:05