English version of this page

Hovedprinsipper i UiOs grafiske profil

Fem huskeregler når du skal bruke profilen vår.

UiOs designprofil skal dekke hele bredden av universitetets aktiviteter. Ulike typer innhold må spisses og tilpasses ulike målgrupper og behov, og profilen åpner for dette gjennom en rik fargepalett og fleksible grafiske oppsett. 

For en del formater, som ulike typer trykksaker, infoskjermer, dokumenter, video, skilting og sosiale medier er det utviklet faste maler. Du finner en oversikt over disse i seksjonen "Profilen i bruk"

Når vil lager produkter som ikke har faste maler, står vi litt friere i utformingen. Det er imidlertid noen grunnleggende prinsipper vi alltid bør følge for å sikre at det vi lager blir umiskjennelig UiO-sk. 

1. Få med hele logoen

UiOs logo består av to elementer:

  • navnetrekk ("Universitetet i Oslo")
  • seglet med Apollon. 

Logoen skal alltid være komplett. Det vil si at både navnetrekk og segl alltid skal være synlig på en flate eller et produkt.

På vårt eget materiale, inkludert plakater, brosjyrer, rapporter og infoskjermer, kan logoen deles opp, så navnetrekket står øverst til venstre og seglet nede til høyre. På produkter som gensere og kopper kan navnetrekket stå på en side og seglet på den andre.

På eksterne flater, for eksempel andre aktørers nettsider eller publikasjoner, skal vi alltid bruke komplett logo, med både navnetrekk og segl. Logoen skal være enten svart eller hvit, men kan stå på farget bakgrunn.

2. Hold deg til UiOs farger

UiOs fargepalett og bruk av store fargeflater er viktige elementer i profilen vår. Fargepaletten er innholdsrik, med få restriksjoner på fargevalg.

Her er det mye rom for lek og variasjon – men ikke bruk andre farger enn de som er spesifisert i profilen. 

3. Bruk profilfontene våre – til venstre

Hvis produktet inkluderer tekst, er profilfontene våre er viktige for et å sikre et felles uttrykk. De er også valgt for å sikre god lesbarhet på ulike flater. 

Swiss eller Arial er hovedfontene våre, Suisse og Times er støttefonter. Mens Swiss og Suisse må kjøpes, er Arial og Times tilgjengelig som standard i stort sett alle programmer – og fungerer fint til de fleste formål.

Venstrestilt tekst er et annet signaturgrep som er viktig å følge. Når det gjelder formatering bruker vi brødtekst (regular) også i titler og overskrifter –  fet og kursiv skal bare brukes til utheving av enkeltord.

4. Finn (eller ta) engasjerende UiO-bilder

Bilder spiller også viktig rolle i profilen og brukes for å få frem innhold og skape engasjement. Profilen vår inkluderer ikke illustrasjoner: Illustrasjoner bør bare brukes for å få frem vitenskapelig eller faglig innhold der foto ikke egner seg. 

UiO har bygg fulle av arkitektoniske detaljer, materialer og fargebruk som gir tyngde og binder sammen universitetets historie og samtid. Med dette som bakgrunn, og med fokus på å fange motiver som formidler følelser og atmosfære, får vi bilder som både er unike for UiO og som engasjerer målgruppene våre.

Du finner mange gode bilder som kan brukes i UiOs fotoarkiv (for UiO-ansatte)

5. Følg prinsippene for universell utforming

Universitetet i Oslo skal oppfylle krav til universell utforming, og det gjelder også alt grafisk materiale vi produserer. Universell utforming er spesielt relevant i valg av farger til tekst og bakgrunn, men setter for eksempel også krav til fontstørrelse og fargevalg i PowerPoint-presentasjoner

Publisert 9. apr. 2023 16:31 - Sist endret 16. apr. 2023 20:37