Protokoll fra møte 4/2011 i universitetsstyrets tilsettingsutvalg - 29. november 2011

Til stede fra Universitetsstyrets tilsettingsutvalg: Dag Hessen, Hanne Haavind, Kristian Mollestad, Knut Ulsrud

Forfall: Ole Petter Ottersen ønsket å fratre ved behandlingen av o-saken, og meldte derfor forfall til møtet.

Til stede fra administrasjonen: Magnhild Nesheim

Hanne Haavind ledet møtet.

Saker til behandling:

V-SAK 9/11

Godkjenning av protokoll møte 3/11

Protokoll fra møte 3/11 i universitetsstyrets tilsettingsutvalg ble godkjent.

O-SAK
2010/11876

Merknad til saksbehandlingen ved søknad om professoropprykk

Notat av 11.11.2011 fra OPA/sekretariatet med saksdokumenter fra Det humanistiske fakultet forelå til møtet.

Tilsettingsutvalget hadde følgende merknad:

Etter en samlet vurdering kan TU ikke se at det foreligger saksbehandlingsfeil som kan tenkes å ha betydning for utfallet i saken.

TU har drøftet de vurderingstemaer som er reist i saken og vil fremholde at “utvilsom kompetanse” krever en samstemmig bedømmelseskomite. Kompetanseopprykk kan ikke baseres på noen form for flertallsvurderinger på tvers av flere komiteer. Videre tilsier opprykk innen den fagkrets som stillingen gjelder at komitemedlemmer har en kompetanse som generelt sett er relevant for den aktuelle stilling. Dersom søkere har innsigelser mot komiteens sammensetning, må disse uansett reises i forbindelse med oppnevningen og fremmes før den sakkyndige vurderingen finner sted.

Det kan virke som de sakkyndige i sine vurderinger har bygget på Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Men medlemmene har muligens ikke vært klar over at Det nasjonale fakultetsmøtet for de historisk-filosofiske fag har utarbeidet en veiledning for bedømming av søkere til professorater og nasjonale professoropprykk.  Det humanistiske fakultet kan for fremtiden sørge for at denne veiledningen (lenket opp på UHRs nettside) blir tilsendt medlemmene av bedømmelseskomiteer. Veiledningens fremheving av hvilke fremgangsmåter som skal følges, kan bidra til en tydeligere utskillelse av de relevante vurderingstemaer og dermed bidra til  samstemmighet.

EVENTUELT

Publisert 11. jan. 2011 09:38 - Sist endret 17. jan. 2012 14:32