Forskningskomiteen 01 2024

Dagsorden

Lenke til saksdokumenter (tilgangsbegrenset)

Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte

Referat godkjent på sirkulasjon.

Sak 01/24 Store forskningspolitiske saker v/prorektor Åse Gornitzka

Prorektor orienterer om aktuelle forskningspolitiske saker og UiOs oppfølging av disse.

Sak 02/24 Runden rundt bordet v/forskningsdekanene

Forskningsdekaner og direktører orienterer om siste nytt på forskningsfeltet fra sine respektive enheter.

Pause

Sak 03/24 Høring om vitenskapelig publiseringsindikatorer

Det nasjonale publiseringsutvalget har fått i oppdrag å lede utredningsarbeidet og har opprettet en egen arbeidsgruppe som skal vurdere ulike alternativer for avgrensingen av publiseringsstatistikken og organisering av arbeidet knyttet til denne. De overordnede målene er:

  • fortsatt opprettholdelse av finansiering for helse- og instituttsektoren,
  • beholdet et teknisk system som skal ivareta indikatoren (Nasjonalt vitenarkiv - NVA)
  • instruks og veiledning for rapportering,
  • kvalitet opprettholdt gjennom kanalregisteret
  • automatisering av rapporteringsarbeidet.

Arbeidsgruppen består av Tanja Storsul, prorektor for FoU ved OsloMet (UH-sektor), Jens Petter Berg, Oslo Universitetssykehus HF (RHF), Henrik Urdal, direktør for PRIO – Institutt for fredsforskning (Instituttsektor), sekretær Vidar Røeggen (Det nasjonale publiseringsutvalget, rådgiver Gunnar Sivertsen (NIFU)

Arbeidsgruppen har sendt ut 3 spørsmål til høring. Spørsmål 2 omfatter kvalitet, nivåinndeling, involvering av forskersamfunnet og kanalregisteret. Kvalitet kan være vanskelig å definere for de ulike fagmiljøene noe som også har vist seg i ulike interne diskusjoner innenfor ulike fagmiljøer. FIADM har i samarbeid med prorektor laget et forslag til innspill på svar til arbeidsgruppens spørsmål.

De to andre spørsmålene er administrative og omhandler bruk av indikatoren ved institusjonen til statistikk og styring, samt hvordan rapportering organiseres nå og hva som er ønsket for framtiden. Forskningskomiteen bes kommentere på om noe bør legges til i innspillet.

Sak 04/24 Saker fra Forskningsinfrastrukturutvalget v/Per Morten Sandset

UiOs interne midler til forskningsinfrastruktur 2024

Forskningsinfrastrukturutvalget (FIU) lyste ut 45 mill kr som UiOs interne midler til forskningsinfrastruktur 12. oktober, og med frist for enheter 15. desember (ePhorte 2023 /16472-1). FIU vil i sitt møte 29.1. gi sin anbefaling om tildeling basert på enhetenes egne prioriteringer, kommentarer fra tematiske Fagråd/Arbeidsgrupper på enhetenes prioriteringer, antall søknader/enhet og historisk tildeling. FIUs anbefalte tildeling vil legges fram i møtet for innspill/kommentarer. Endelig beslutning fattes av rektor.

Etablering av Fagråd for kjernefasiliteter innen Humaniora og samfunnsvitenskap (HumSam) og Matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT)

FIU har hatt tre diskusjoner om å formalisere tematiske arbeidsgrupper innenfor HumSam og MNT i forskningsinfrastrukturarbeid (24.10.2023, 20.12.2023 og 20.1.2024). Aktuelle enheter har også diskutert og justert mandatutkast underveis.  Utkast til mandater som tar for seg plass i organisasjon, sammensetning og ansvar ettersendes. Forskningskomiteen inviteres til innspill/kommentarer. Endelig beslutning fattes av rektor.

Sak 05/24 SK-ITF: hvordan jobber denne komiteen opp mot Forskningskomiteen og Forskningsinfrastrukturutvalget v/Gard Thomassen

IT-avdelingen ved sekretariatet for de strategiske koordineringsgruppene for IT ved UiO, ledet av IT-direktøren, har fått spørsmål om “hvordan SK-ITF jobber opp mot Forskningskomiteen (mandat, saksgang, dialog, beslutninger etc).” Sekretariatet ønsker å presentere SK-ITFs mandat i korthet, deretter kort presentere typiske saker og saksgang. Vi vil gjennom dette vise til hvilke arenaer som finnes for dialog og hvordan anbefalinger fra SK-ITF forankres ved UiO og besluttes av Universitetsledelsen. Det er ønskelig med diskusjon om hvordan dette kan bli bedre, og ikke minst hvordan man eventuelt kan gjøre dette noe raskere gitt mengden fora en sak må innom. Sekretariatet vil representeres av IT-direktøren i møtet.

Korte orienteringssaker:

Sak 06/24 Orientering om Bookitlab og eLabJournal og Microdata.no v/Gard Thomassen

IT-avdelingen fungerer som systemeier for de to laboratorieinformasjonssystemene (LIMS) Bookitlab og eLabJournal som UiO har anskaffet. Begge systemene er skyløsninger levert av eksterne leverandører og finansieres per i dag med midler fra SK-ITF. I løpet av 2024 må endelig finansiering av systemene avklares, både lisens- og forvaltningskostnadene. Microdata.no er et system som gir direkte tilgang til deler av SSB-data (anonyme data) og hvor det innføres en kostnadsmodell fra og med 2024.

IT-direktør Gard Thomassen orienterer om IT-avdelingens anbefaling til universitetsledelsen vedrørende framtidig håndtering av lisens- og forvaltningskostnader for Bookitlab og eLabJournal og bruk av tjenesten Microdata.no.

Skriftlige orienteringssaker:

Sak 07/24 Fire år med Masterplan for universitetet oppsummert (ettersendt 31.01.2024)

På oppdrag fra universitetsdirektøren utarbeidet sekretariatet for de strategiske koordineringsgruppene (SK-sekretariatet) en oppsummering av oppfølgingen av Masterplan for universitetets IT som ble vedtatt i juni 2019 av universitetsstyret. Oppsummeringen er behandlet i de strategiske koordineringsgruppene og tilhørende fagråd. På bakgrunn av denne behandlingen er det anbefalt å sende oppsummeringen til Utdanningskomiteen og Forskningskomiteen til orientering så fort som mulig før oppsummeringen sendes til behandling i universitetsledelsen.

Kommende møter

  • 4. mars 2024 (fellesmøte med FANE)
  • 8. april 2024 (halvdagsseminar om doktorgradsutdanningen, tentativt 11:30-15:30)
  • 29. april 2024
  • 27. mai 2024
  • 17. juni 2024
  • 9. sept 2024
  • 7. okt 2024
  • 11. nov 2024
  • 16. des 2024

 

Publisert 29. jan. 2024 16:49 - Sist endret 31. jan. 2024 17:20