Møte 1/2016 – Utdanningskomiteen

1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte

2. Orienteringssaker

  • UNIPED. Ny utgave av UNIPED er ute - med temanummer om utdanningskvalitet i teknologi og realfag. Les mer på: https://www.idunn.no/uniped/2015/04 
  • Utdanningsprisen. Fristen for å levere inn forslag til UiOs Utdanningspris er 15. mars 2016. Enhetene anmodes om å prioritere arbeidet med å sende inn gode forslag. Nominasjonene sendes via det aktuelle fakultetet, museet eller senteret. Forslagene må være begrunnet og dokumentert i henhold til statuttene.
  • Olav Thon-prisene for 2016
    Olav Thon deler årlig ut sine faglige priser og priser for fremragende undervisning og forskning innen medisinske og naturvitenskapelige fagområder. For 2016 er UiO er tildelt 3 priser:
    • Nasjonale priser for fremragende undervisning
      Professor Per Grøttum (medisin), Universitetet i Oslo. Grøttum har arbeidet med digitale undervisnings- og eksamensformer innen medisinerutdanningen ved UiO siden 1990-tallet. Prisen er på 500 000 kroner.
      Professor Hans Petter Langtangen (informatikk), Universitetet i Oslo. Langtangen har vært en pioner innen innovasjon hva gjelder undervisning i programmering og flere andre felt. Prisen er på 500 000 kroner.
    • Støtte til nasjonale undervisningsrelaterte forskningsprosjekter
      Psykiske lidelser og hjerte-kar sykdom - overlappende mekanismer v/ professor Ole A. Andreassen (medisin), Universitetet i Oslo. Prosjektet går over 3 år og gis en støttet på til sammen 1,5 millioner kroner.
    • Støtte til nordisk forskningssamarbeid i medisin innenfor temaene Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom. I alt 3 prosjekter tildeles hver 10 millioner kroner. UiO har forskere knyttet til to av de tre prosjektene som her er blitt tildelt midler, henholdsvis Erlend A. Nagelhus og Tone Tønjum.
  • SFU. NOKUT varslet en ny runde med 3 til 6 sentre for fremragende undervisning. Utdanningsmiljøene kan søke om mellom 4 og 8 millioner kroner i årlige midler. Totalt skal om lag 24 millioner kroner deles ut til nye SFU-er. Størrelsen på tildelingene per senter, og dermed det totale antallet nye sentre, vil avhenge av kvaliteten på søknadene som kommer inn og hvilket ambisjons- og aktivitetsnivå som skisseres.
    Miljøene som tildeles SFU skal vise til fremragende utdanning, gode resultater, ha bred kunnskap om hva som er gode undervisnings- og læringsmetoder og ha høye ambisjoner for videreutvikling og spredning av kunnskap og erfaringer.
    Den offisielle utlysningen, sammen med frister og kriterier for ordningen er ventet i slutten av februar. Mer informasjon.
  • Høring – felles retningslinjer for bruken av karakterskalaen bestått/ikke bestått
    En arbeidsgruppe nedsatt av UHR har utarbeidet en rapport hvor bruken av karakterskalaen bestått/ikke bestått er undersøkt, og hvor behovet for felles retningslinjer er vurdert. Målet med arbeidet har vært å oppnå en felles forståelse og felles praksis når det gjelder bruken av karakterskalaen. Felles retningslinjer og samordning er viktig for å skape tillit til karaktersystemet og som et ledd i arbeidet med å styrke utdanningskvaliteten i Norge.
    Rapporten ble behandlet av Utdanningsutvalget i UHR i november 2015, og det ble besluttet å sende saken på høring til medlemsinstitusjonene og til de fagstrategiske utvalgene, jf ePhorte sak nr. 2016/951.
    Saken vil bli sendt enhetene på høring så snart den er behandlet i rektoratet.
    Vi tar sikte på å behandle saken, herunder en sammenfatning av enhetenes høringsuttalelser, i Utdanningskomitéens møte i mars.

3. Arbeids- og læringsmiljøåret 2016 - Diskusjonssak

Saken er meldt inn av studiedekan Solveig Kristensen, MN. Innledning ved seniorrådgiver i LOS/EL og koordineringsansvarlig for Arbeids- og læringsmiljøåret Bente Hennie Strand.

  • hva skal Læringsmiljøåret være/inneholde?

  • hvordan har UiO tenkt å profilere Læringsmiljøåret?

  • hva er fakultetenes oppdrag i innledende fase, totalt, og med henblikk på promotering/profilering

4. SAB- oppfølging: Utdanningskvalitet - Diskusjonssak

SAB-gruppen for utdanningskvalitet oversendte i desember 2015 sitt forslag til visjon for utdanningsvirksomheten til rektoratet for videre behandling. Arbeidsgruppen fortsetter dette semesteret med å arbeide med de øvrige tiltakene gruppen spilte inn i første fase av SAB-oppfølgingen:

  • Tiltak 2: Fokus på førsteårsstudenten; styrket introopplegg/mottak

  • Tiltak 3: Koordinering av eksisterende støtteressurser for utdanningsvirksomheten og utvikling av delingskultur

  • Tiltak 4: Etablere utdanningstilbud (emner evt program) i tilknytning til UiOs 3 tverrfakultære satsningsområder

SAB-gruppen er helt i startfasen med å planlegge arbeidet, men ønsker fortsatt å forankre arbeidet i utdanningskomiteen samt ha komiteen som samarbeidspartner. Leder av arbeidsgruppen, Berit Karseth, presenterer hovedelementene i gruppens diskusjoner så langt og hvordan gruppen kan tenke seg å jobbe med dette utover våren.

Relevant bakgrunnsdokument: SAB-oppfølging: Utdanningskvalitet.

Vedlegg: Bakgrunn: SAB-gruppens notat første fase

5. Innspill til varslet stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning - Diskusjonssak

Kunnskapsdepartementet har varslet at det i 2017 vil komme en Stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning. Universitetsledelsen ønsker at UiO skal være en pådriver i å sette agendaen og gi retning for arbeidet med meldingen. I den forbindelse er det ønskelig at Utdanningskomiteen er primær diskusjonsarena ved UiO og det er utarbeidet et forslag til prosess for dette arbeidet.

Til diskusjon:

  1. Har UiO en omforent forståelse av hva kvalitet i høyere utdanning er? Hva er evt denne?

  2. Hvilke hovedtemaer ønsker Utdanningskomiteen skal løftes i vårens diskusjoner? Og hva krever disse av

    • interne diskusjoner og tiltak

    • endringer av nasjonale rammevilkår, tiltak og virkemidler?

  3. Evt synspunkter eller innspill til forslaget til intern prosess

Vedlegg:

6. Evaluering av FUPs kurs i pedagogisk basiskompetanse

Evalueringen presenteres av faglig leder ved FUP, Tone Dyrdal Solbrekke.

Vedlegg:

7. Etter og videreutdanning for lærere - Diskusjonssak

Saken er meldt inn av studiedekan Eli Ottesen, UV, og hun presenterer også saken i møtet.

Hovedutfordring: Hvordan kan arbeidet med EVU for lærere forankres innad på UiO? Fordeling av ansvar, oppgaver og kommunikasjon mellom UiO sentralt, fakultetene og instituttene.

Vedlegg: Etter- og videreutdanning for lærere. Bakgrunnsnotat til diskusjon i utdanningskomitéen

8. Eventuelt

Publisert 18. mai 2016 11:07 - Sist endret 11. mars 2021 08:41