Møte 3/2016 – Utdanningskomiteen

1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte

2. Orienteringssaker

  • Rapport over læringsmiljøsaker behandlet i «Si fra-systemet» ved Universitetet i Oslo i 2015, datert 20. april 2016 fra Avdeling for fagstøtte til LMU.
  • Forskningsfrokost i regi av Forskningsrådet: «Hva vet vi om kvalitet i høyere utdanning?»
    12. mai 2016, kl. 08:30 - 09:45, på Grand Hotel, Oslo.

Vedlegg:

3. SAB- oppfølging: Utdanningskvalitet

Leder av SAB-arbeidsgruppen for utdanningskvalitet Berit Karseth gir en kort status for arbeidet med utdanningsvisjon, se protokoll fra styremøte 14. mars for oversikt over høringsuttalelser og vedtak fra styret. Deretter innledes det til diskusjon om koordinering av støtteressurser for utdanningsvirksomheten. 

Til diskusjon:

  1. Har utdanningskomiteen synspunkter og/eller innspill til arbeidsgruppens fremlagte forslag til organisering av en ny koordinerende enhet? Ser komiteen gode alternative måter å tenke slik koordinering på?

Vedlegg:

  1. Notat fra arbeidsgruppen om koordinering av eksisterende støtteressurser for utdanningsvirksomheten

4. Innspill til varslet stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning

Det orienteres fra universitetsstyrets første diskusjon om innspill til Stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning og skrivegruppen legger frem sitt forslag til UiOs innspill.

Til diskusjon:

  1. Om innholdet i forslaget til innspill:

    • Anser utdanningskomiteen forslaget som dekkende?

    • Er budskapene tydelige nok? Er de politisk kloke?

    • Er det aspekter som omtales der det er viktig å få frem at dette bør gjøres i samarbeid med andre?

  2. Vedlagt er Studentparlamentets selvstendige innspill til kvalitetsmeldingen.Er det noe i studentenes innspill utdanningskomiteen ønsker å støtte spesielt eller eventuelt forsterke gjennom å ta det med også i UiOs innspill?

  3. Har utdanningskomiteen flere eksempler på utdanningstilbud eller utdanningsopplegg med særlig god kvalitet eller gode resultater (faglig innhold, organisering, tverrfaglighet, innovasjon evaluering/vurdering etc)?Evt også eksempler på studietilbud hvor det ble avdekket sviktende kvalitet, men hvor man har lyktes med å løfte kvaliteten.

Vedlegg:

  1. Skrivegruppens forslag til innspill til kvalitetsmeldingen

  2. Studentparlamentets innspill til kvalitetsmeldingen

5. Budsjettinnspill 2017

Bakgrunn

Universitetsstyret (US) skal 3. mai behandle «Årsplan 2017-2019 og fordeling 2017: Konkretisering av strategiske grep og hovedprofil 2017». Endelig vedtak i saken skal fattes av US 21. juni 2016, og US har bedt universitetsdirektøren om å konkretisere innspillene.

Til diskusjon

Utdanningskomitéen bes å vurdere og å komme med innspill på de forslagene som fremgår av saken som ble forelagt US 3. mai 2016, se V-SAK 4 på http://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2016/3/

Utdrag fra saken i US:

Innsatsområder som foreslås intensivert er blant annet:

  • Lærings- og arbeidsmiljø

Tiltak for å bedre læringsmiljø og utdanningskvalitet står sentralt for UiO. Dette er forankret både i Strategi 2020, Årsplan 2016-2019 og i oppfølgingen av SAB-rapporten. Det foreslås to nye satsinger som skal støtte opp under dette arbeidet:

- Koordinering og samordning av støtteressurser for utdanningsvirksomheten og utvikling av delingskultur. Målet med forslaget er bedre synliggjøring og utnyttelse av eksisterende ressurser og en mer koordinert støttetjeneste til undervisning. Det er behov for ytterligere konkretisering av hvilke støttemiljøer som naturlig hører hjemme i en ny koordinerende enhet, samt hvilke oppgaver denne enheten skal ha ansvar for.

- Fagområdet for universitetspedagogikk (FUP). FUP vil ha en sentral rolle i arbeidet med å koordinere og samordne støtteressurser for utdanningsvirksomheten og utvikling av delingskultur. Uavhengig av hvordan UiO velger å organisere dette arbeidet videre, er det behov for en økning av FUPs ressurser for å møte UiOs behov.

 

  • Digitalt læringsmiljø og digital eksamen

Prosjektet for digital eksamen videreføres i 2017 og er planlagt avsluttet i 2018. Det etableres et felles lokale for å avvikle digitale eksamener. Digitalisering av vurderingsformer og utvikling av nye tjenester for et godt digitalt læringsmiljø vil fortsette.

  • UiO-karriere - helhetlig karrierepolitikk ved UiO

UiO skal arbeide for etablere et mer systematisk og helhetlig grep om dette feltet. Det foreslås å styrke karriereveiledning for ph.d-kandidater;

- Opparbeide kunnskapsgrunnlag om arbeidslivets behov for kompetanse på ph.d-nivå, og arbeide utadrettet for å gjøre våre kandidaters kompetanse kjent i arbeidslivet.

- Tilby relevant karriereveiledning og kurs til ph.d-studentene

6. Revidering av ex.phil.

Studentparlamentet fremmer forslag til revidering av ex.phil, jf vedlagte notat (udatert) fra Studentparlamentet vedrørende
«Revidering av examen philosophicum».

Forslag til vedtak fra Studentparlamentet:

Utdanningskomitéen foreslår følgende punkter til revidering av exphil:

  • Emnet bør bli lagt til første studieår og ha et tydeligere definert formål som akademisk introduksjonsemne.

  • Emnet må gi studentene en teoretisk og praktisk innføring i akademisk argumentasjon og språk.

  • Det må finnes en felles plan for undervisningen i seminargruppene, og gruppelærerne må ha felles opplæring og en felles arena for pedagogisk og didaktisk videreutvikling. Seminarundervisningen må konsentrere seg om diskusjon, aktualisering og tilbakemelding.

  • Seminargruppene bør være delt inn etter studieprogram/fagområde, og undervisningen og diskusjonene i gruppene må knytte stoffet opp til faget studentene studerer. Forelesinger og pensum må fremdeles være felles for alle studenter.

  • Gruppelærerne må ha et samarbeid med fagmiljøet på studieprogrammet studentene på seminargruppa hører til, for å sikre relevans og sammenheng i undervisningen.

  • Pensum må konsentrere seg om færre originaltekster som en kan gå dypere inn på, og ha mer sekundærlitteratur som gir oversyn og kontekst.

  • Emnet må ta opp bærekraft som etisk og vitenskapelig problem, både som selvstendig tema og som aktuelt eksempel i undervisningen om kunnskapstradisjoner og etiske teorier.

  • Rolla til exfac og forholdet mellom exphil og exfac må utredes.

  • Utrede muligheten for å ta i bruk og oppdatere andre digitale undervisningsformer som forhåndsinnspilte forelesninger og interaktive undervisningsopplegg.

  • Vitenskapsetikk, vitenskapsteori og logikk må tillegges mer vekt.

Vedlegg:

7. Planlegging av seminar

Utdanningskomitéen har tidligere gitt uttrykk for at det høsten 2016 er ønskelig med et heldagsseminar hvor blant annet spørsmål knyttet til kvalitetssikring av sensur og samordning av støtteressurser vil kunne være aktuelle tema. Hvilke tema ønsker Utdanningskomitéen at skal tas opp i seminaret? Skal flere målgrupper inviteres til seminaret?

Aktuelle datoer er: fredag 14. oktober, onsdag 26. oktober eller fredag 4. november.

Vi foreslår at Utdanningskomitéen nedsetter en arbeidsgruppe som får i oppdrag å fastsette program for seminaret.

8. Eventuelt

Publisert 20. mai 2016 15:32 - Sist endret 16. mai 2019 09:53