Referat fra ekstraordinært møte i Utdanningskomiteen

Tilstede i møtet

Ordinære medlemmer

  • Gro Bjørnerud Mo, prorektor og leder
  • Birgitte Lerheim, førsteamanuensis for Nina Hoel, studiedekan TF
  • Tarjei Bekkedal, studiedekan JF
  • Elin Olaug Rosvold, studiedekan MED
  • Gunn Enli, studiedekan HF
  • Knut Martin Mørken, visedekan MN 
  • Amer Sehic, studiedekan OD 
  • Trine Waaktaar, prodekan SV
  • Jon Magne Vestøl, studiedekan UV
  • Bjørn Stensaker, leder LINK 
  • Live Rasmussen, overbibliotekar for Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
  • Johannes Saastad, SP
  • Christen Andreas Orvin Wroldsen, SP
  • Susann Andora Biseth-Michelsen, SP

Ledelse og sekretariat

  • Hanna Ekeli, avdelingsdirektør
  • Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver (referent)

Øvrige tilstedeværende

  • Alix Young Vik, studiedekan, OD
  • Lars Oftedal, IT-direktør
  • Kristin Fossum Stene, seksjonssjef SADM SK
  • Anne-Lise Lande, seksjonssjef SADM DIG
  • Michael Schøyen Grude, overingeniør, SADM DIG
  • Anne Marthe N. Gibbons, seniorrådgiver SADM SK
  • Jonny Roar Sundnes, seniorrådgiver SADM SK

Saksliste

1. Orientering om overgangen til digital undervisning 

Prorektor Gro Bjørnerud Mo, IT-direktør Lars Oftedal og studiedekanene redegjorde for status i overgangen til fullskala digital undervisning. 

Det er viktig at man i oppstarten velger enkle og gode løsninger som er lett tilgjengelig for både undervisere og studenter og at løsningene er robuste over tid. Kapasiteten på nett er god og integrasjonen av Canvas, TP og Zoom er straks ferdig. Det gjennomføres daglig opplæring i Zoom. Skreddersøm og mer individuelle løsninger må eventuelt komme i fase 2. 

Studentene vil i første rekke få informasjonen via «Mine studier». 

Link er i prosess med å utarbeide en pedagogisk veileder for digital undervisning, og understreker at det er viktig å tenke varierte arbeidsformer og helhet. 

Studentrepresentantene er godt fornøyd så langt og understreket viktigheten av god kommunikasjon, samt at det viktigste blir at studentene ikke blir forsinka i studieløpet og får anledning til å gjennomføre eksamen. 

2. Digital eksamen og vurderingsform når Silurveien er stengt

Avdelingsdirektør Hanne Ekeli orienterte om det trinnvise arbeidet med omlegging av eksamen. Det er UiOs målsetning at eksamenene skal gjennomføres så langt som mulig. 

Eksamensavvikling er et lokalt ansvar, men det er nå viktig at vi også informerer og samarbeider på tvers. Studieforskriften gir fakultetene et vidt handlingsrom når det gjelder valg av eksamensform og bruk av karakterskala. Når det foretas endringer er det viktig å kommunisere dette tidlig og tydelig til studentene slik at de får mulighet til å forberede seg på nye eksamensformer. Avdeling for studieadministrasjon ønsker å holdes orientert om de endringer som foretas. 

Studielederne vil snarlig bli invitert til et møte hvor utfordringer og løsninger vil bli diskutert. Utdanningskomiteen vil fungere som en referansegruppe for de beslutninger som må tas. 

Det vil fattes en beslutning om eventuell bruk av Silurveien like etter påske. 

3. Forberedelser til studieåret 2020-2021 

Fakultetene bes begynne å forberede seg på hvordan en digital studiestart vil kunne gjennomføres. 

4. Veien videre

Det planlagte seminaret for Utdanningskomiteen og de administrative studielederne 30. og 31. mars utgår. 

Arbeidet med revisjonen av Kvalitetssystemet vil fortsette.

Det er daglig kontakt i sektoren mellom universitetsdirektørene.

Hanna og Gro tar løpende mot utfordringer og gode eksempler som kan deles. 

Utdanningskomiteen vil inntil videre bli innkalt til en times oppdateringer i Zoom.

Studiedekanene bes sikre at de har en stedfortreder i tilfelle sykdom, for eksempel administrativ studieleder. 

Publisert 23. mars 2020 10:27 - Sist endret 7. mai 2020 08:44