Referat fra ekstraordinært møte 24. mars i Utdanningskomiteen

Tilstede i møtet

Ordinære medlemmer

  • Gro Bjørnerud Mo, prorektor og leder
  • Birgitte Lerheim, førsteamanuensis for 
  • Nina Hoel, studiedekan TF
  • Elin Olaug Rosvold, studiedekan MED
  • Gunn Enli, studiedekan HF
  • Knut Martin Mørken, visedekan MN 
  • Amer Sehic, studiedekan OD 
  • Trine Waaktaar, prodekan SV
  • Jon Magne Vestøl, studiedekan UV
  • Bjørn Stensaker, leder LINK 
  • Hanne Grøver Møvig, biblioteksdirektør for Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
  • Johannes Saastad, SP
  • Christen Andreas Orvin Wroldsen, SP
  • Susann Andora Biseth-Michelsen, SP

Ledelse og sekretariat

  • Hanna Ekeli, avdelingsdirektør SADM
  • Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver SADM SK (referent)

Øvrige tilstedeværende

  • Svein Stølen, rektor
  • Morten Dæhlen, dekan MN
  • Sten Ludvigsen, dekan, UV
  • Lars Oftedal, IT-direktør
  • Berit Kolberg Rossiné, avdelingsdirektør KOM
  • Håvard Kolle Riis, ass. biblioteksdirektør
  • Kristin Fossum Stene, seksjonssjef SADM SK
  • Anne-Lise Lande, seksjonssjef SADM DIG
  • Håkon M. Sverdrup, seniorrådgiver KOM
  • Jonny Roar Sundnes, seniorrådgiver SADM SK
  • Ellen M. Tefre, seniorrådgiver SADM SK

Saksliste

1. Digital undervisning fra prosjekt til drift

Dekan Sten Ludvigsen, UV og dekan Morten Dæhlen, MN har i tett samarbeid med USIT og studiedekan Gunn Enli, HF ledet det store arbeidet med overgang fra ordinær til digital undervisning. De orienterte om status for arbeidet og hva som nå gjøres for å sikre en god overgang fra prosjektorganisering og over i en driftsfase. Foreløpig er UiO i en teknokratisk fase, hvor det arbeides med at alle skal kunne beherske de digitale hjelpemidlene. 

Det vil bli gjennomført en evaluering av det arbeidet som er gjort, blant for å finne ut hva som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra, slik at man får et bedre grunnlag til avgjøre hvor og hvordan den videre innsatsen skal settes inn.

USIT kan måle hvordan og hvor stor bruk det er av for eksempel Zoom som verktøy, I uke 12 var det blant ansatte ved UiO 2 500 hoster for 10 000 møter med om lag 75 000 deltager. Bruken er betraktelig lavere blant studentene, og det vil i tiden som nå kommer være viktig å kartlegge studentenes bruk av de digitale undervisningstilbudene slik at det kan settes inn relevante tiltak for å sikre gjennomføring av eksamen for flest mulig og ikke minst for å forhindre frafall. Det vil derfor være viktig løpende å informere studentene på en god måte. 

Dersom noen har gode tips til slike tiltak kan de sendes på e-post til Sten Ludvigsen (stenl@iped.uio.no) og Morten Dæhlen (morten.dahlen@mn.uio.no). 

2. Eksamen

Det arbeides med hvilke rammebetingelser som skal være felles for avviklingen av eksamen ved UiO våren 2020 og hvilke forhold som skal kunne avgjøres på enhetene. Målet er at mye skal være på plass innen påske, og det arbeides blant annet med å opprette en informasjonsside om eksamen for ansatte ved UiO. Eventuelle spørsmål kan sendes til avdelingsdirektør Hanna Ekeli (hanna.ekeli@admin.uio.no). De avklaringer og beslutninger som fattes vil bli tilgjengelig via nettsiden.

Det er viktig at det er faglige vurderinger som legges til grunn for de vedtak som fattes rundt for eksempel behandling av manglende obligatoriske aktiviteter og praksis, jf Midlertidig forskrift om tillegg til forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo 20. desember 2005, se ePhorte 2017/9957. De studiene hvor UiO gir autorisasjon for yrkesutøvelse har særskilte utfordringer, og disse søkes avklart i et eget møte mellom MED og SADM. 

Kommunikasjonen ut til studentene må være tydelig og det er viktig at studentene får så god tid som mulig til å forberede seg på de nye vurderingsformene. 

3. Livslang læring

Hvordan utnytter vi de mulighetene for fleksibilitet et mye bredere digitalt undervisningstilbud innebærer? Prorektor Gro Bjørnerud Mo oppfordret til å holde et våkent blikk på hvordan det digitale undervisningstilbudet vi nå gir kan gjenbrukes til lærdom internt ved UiO og til å kunne tilby livslang læring, for eksempel i form av mikrokurs. Partene i arbeidslivet har, som følge av den høye arbeidsledigheten, allerede etterspurt kompetanseheving som et tiltak i denne krisetiden og dette vil det arbeides mer med etter påske. 

Publisert 27. mars 2020 15:52 - Sist endret 7. mai 2020 08:44