Kvalitet, bredde og faglig ledelse: UiO 2009-2013

Plattform for rektorkandidat Trygve Wyller, prorektorkandidat Guro Valen og viserektorkandidat Arne Bugge Amundsen ved rektorvalget ved Universitetet i Oslo 2009.

UiO er en kultur- og samfunnsinstitusjon med nasjonal betydning. Som hovedstadsuniversitet har UiO både muligheter og forpliktelser innenfor forskning, undervisning og utadrettet formidling. Dette må få økt kraft, forankret i UiOs rolle som det av landets universiteter som hevder seg best internasjonalt.

Forskning og undervisning utfordres stadig sterkere av internasjonalt forankrede problemstillinger. UiO må bidra til å skape refleksjon og kompetanse i møte med denne virkeligheten. Som Norges største universitet har vi på UiO stor tyngde og et potensial for å utvikle vår internasjonale posisjon ytterligere. Universitetsjubileet i 2011 er en unik mulighet til å vise den betydning som UiOs kunnskapsutvikling har for fornyelse i kultur og samfunn.

1. Vekt på forskning

UiOs ansatte har en enestående kompetanse innenfor forskning. Vi har gode muligheter til å styrke vår profil som Norges ledende institusjon for grunnforskning og utvikling av ny kunnskap. Å styrke denne profilen er et mål som må legges til grunn for all styring. Internasjonalt forskningssamarbeid må gis stor vekt.
Alle fakultetene ved UiO har nylig foretatt en omfattende faglig prioritering. Ved gjennomføringen av disse prioriteringene er det viktig at de er godt forankret i fagmiljøene og at UiO sentralt utvikler en politikk for hvordan den kvalitativt gode forskningen skal få forutsigbare betingelser.
Et av de store problemene vi står overfor er dårlig forskningsfinansiering. UiO bør arbeide mot bevilgende myndigheter og andre mulige finansieringskilder for å øke ressursene som settes av til forskning.

Vi vil at:

  • Den brede forskningskvaliteten ved UiO skal anerkjennes og gis tilstrekkelige ressurser
  • Aktive og dyktige forskere skal ha en forutsigbar årlig økonomisk ramme
  • Strategisk forskningsledelse videreutvikles og styrkes ved alle enheter, og den faglige forskningsledelsen i grupper og miljøer kvalifiseres ytterligere
  • Tverrfakultære områder med kvalitet skal ha støtte og forutsigbare betingelser
  • Fagmiljøer og enheter som ønsker å prioritere forskningsutvikling i kontakt med eksterne brukere får støtte til prosjektutvikling
  • Utviklingen av nye forskerskoler må forankres i fakultetenes faglige prioriteringer og behovet for tverrfaglige forskerskoler utredes
  • Antallet postdoc-stillinger skal økes og det skal arbeides for innføring av nye former for rekrutteringsstillinger

2. Vekt på utdanning

Som internasjonalt forskningsuniversitet på høyt nivå må UiO ha studietilbud som gir relevant og bred kompetanse, kritisk innsikt og grunnlag for refleksjon og handling. UiOs studietilbud må bidra til å reflektere utfordringene fra en globalisert verden.
UiO har gjennomført en omfattende utdanningsreform. Deler av reformen har tilført UiO en klart forbedret undervisning, andre deler av reformen gjenstår det å optimalisere. Reformen har avdekket problemer i undervisningen som det bør finnes løsninger på. En spesiell utfordring er underfinansieringen av den økte ressursbruken som utdanningsreformen medfører.
Som Norges største universitet har UiO bygd opp en stor erfaringsbase når det gjelder bredde i studietilbud, forskningsbasert undervisning, studieevalueringer og mangfold i læringsformer. Dette er en uvurderlig ressurs som vi vil ta i bruk for å komme enda lenger i arbeidet med kvalitet og bredde i den akademiske undervisningen.

Vi vil at:

  • UiO skal videreføre kvalitet og bredde i sitt studietilbud
  • BA- og MA-gradene skal få en tydeligere profil i forhold til kompetanse, relevans og forskningsbasert undervisning
  • UiO skal videreutvikle sine opplegg for lengre utenlandsopphold for studenter
  • Det legges en strategi for innpasning av utenlandske studietilbud og for videre utvikling av studietilbud for innreisende studenter
  • Det lages en strategi for hvordan UiO kan ta et offensivt grep med utgangspunkt i Stortingsmeldingen om lærerutdanningen
  • Det legges vekt på universell utforming av UiOs studietilbud slik at studiene gjøres tilgjengelig også for den som har ulike former for funksjonshemming.
  • Det arbeides systematisk med studentrekruttering i et kulturelt mangfoldsperspektiv
  • Evalueringen i forbindelse med undervisningen forenkles og spisses

3. Vekt på ledelse

Kvalifisert faglig ledelse er nødvendig i et moderne universitet i skarp konkurranse med andre universiteter internasjonalt. . Denne type ledelse skal gi forskere og studenter inspirerende rammebetingelser med tid og rom for kunnskapstilegnelse, læring og formidling. For UiO er det viktig å ta i bruk mangfoldet av kunnskapstradisjoner i byggingen av relasjoner internt og i forhold til samfunnet.
Vi vil legge vekt på dialog med fagforeningene og respektere opparbeidete rettigheter i arbeidslivet.

Vi vil at:

  • Faglig ledelse bør styrkes og tilpasses fakultetenes særpreg og tradisjoner
  • Alle ledere og mellomledere ved UiO tilbys relevant opplæring i faglig ledelse
  • I UiOs sentrale budsjett skal det avsettes midler til likestillingstiltak på fakultetene og museene
  • Særskilte tiltak overfor kvinnelige forskere tidlig i karrieren utvikles videre, blant annet mentorordninger og karriereplaner
  • Det skal etableres øremerkete postdoktor-stillinger for kvinner
  • Rektoratets skal delta i sentrale offentlige diskusjoner
  • Informasjonsavdelingens potensial for ekstern profilering av UiO aktiveres ytterligere
  • Det skal tilrettelegges for nye og kreative former for god faglig formidling
Publisert 28. mai 2010 10:29 - Sist endret 28. juni 2011 14:33