English version of this page

Lavin Kadir

Kandidat til universitetsstyret i gruppen midlertidig vitenskapelig ansatte

Portrettfoto av Lavin Kadir
Lavin Kadir
Stipendiat, Seksjon for galenisk farmasi og samfunnsfarmasi

Forslagsstillere

  • Lavin Kadir

Valgplattform

Jeg brenner for mer inkludering og åpen læringsmiljø. Jeg syntes selv det var utrolig stas å få lov til å studere. Selv om det snart er 13 år siden jeg startet på universitet og snart 8 år siden jeg tok en master, har jeg likevel den samme stolthets- og privilegiumsfølelsen av å ha gått på universitetet. Det er på universitet man modnes og får lov til å utforske tanker og ideer, samtidig som man stiller spørsmål ved alt, inkludert en selv. Derfor mener jeg at aktivitetene på universitetet bør være lagt opp for best mulig  opplevelser gjennom studieårene. Alle burde ha lik mulighet til et godt læringsmiljø.

Et godt læringsmiljø innebærer også pedagogiske læringsmetoder. Læringen bør være tilpasset tiden. Ulike generasjoner har ulike behov og slik jeg ser det er det mer behov for aktiv læring med praktisk tilnærming, diskusjon, seminarer og kollokvier. Det holder ikke lenger med 45 minutter lang monoton presentasjon. Studenter har selv ansvar for egen læring, men lærere bør også bidra i å engasjere studentene. Inkludere de i læringen.

Videre ser jeg store potensialet for mer tverrprofesjonell samarbeid på universitetet. Det finnes allerede ulike prosjekter hvor en håndknippe av profesjoner kan få noen dager eller uker til å teste sine ferdigheter i praktiske oppgaver sammen. Dette er en fantastisk mulighet og noe universitetet bør utvide. Jeg har nemlig stor tro på at det i fremtiden vil være mye mer relevant med tverrprofesjonelt samarbeid, slik som ved f.eks. psykisk helse, eldreomsorg, og ikke minst bærekraftig forskning og bærekraftig utvikling i samfunnet. Likevel må det påpekes at dette kun er en mulighet for utvalgte studenter. Jeg ønsker å jobbe for mer samarbeid og mer av slikt tverrprofesjonelt arbeid. Dette kan også gjøre mer lavterskel ved å åpne opp for mer felles arena på universitetet.         

Om meg

Jeg startet mitt arbeid ved universitet i 2021 etter mye frustrasjon rundt manglende kommunikasjon og dybdeforståelse innen profesjonen min, som apotekfarmasøyt. Jeg ergret meg over hvor mye av kommunikasjon som forsvant enten på grunn av dårlige språkferdigheter eller kulturelle misforståelser. Tilfeldigvis åpnet det seg en mulighet som universitetslektor for farmasistudenter og jeg grep sjansen.

Jeg skjønte fort at jeg passet inn i akademia og ønsket mer utfordring. Det holdt ikke for meg å bare undervise. Det manglet noe med undervisningen min. Jeg hadde allerede tatt universitetspedagogikk slik at jeg kunne undervise på best mulig måte, men jeg ønsket gjerne å undervise med bakgrunn i forskning. Jeg tok derfor sjansen på en midlertidig stilling ved Institutt for helse og samfunn, medisinsk fakultet, hvor jeg fikk muligheten til å være prosjektleder, rådgiver og samtidig delta på forskning. Underveid fikk jeg også veilede både bachelor- og masterstudenter.

Da min stilling som rådgiver nærmet seg slutten søkte jeg meg til mer permanent forskning. En stipendiatstilling passet meg veldig fint for da kunne jeg fokuserer på et av mine hjertesaker – pasientsikkerhet. Jeg får i denne stillingen også mulighet til å underviser, 25%, samt delta på andre mer kreative prosjekter.

Mine hovedtema innen undervisning er følgende:

  • Kommunikasjon
  • Pasientsikkerhet
  • Etikk
  • Lovverk og reguleringer
  • Sosioøkonomiske faktorer og sosial ulikhet, spesielt innen helse.
Publisert 30. apr. 2024 12:00 - Sist endret 16. mai 2024 13:52