English version of this page

Henrik Svensen

Kandidat til universitetsstyret i gruppen midlertidig vitenskapelig ansatte.

Henrik Svensen
Henrik Svensen

Forslagsstiller

  • Stephanie C. Werner, midl. førsteamanuensis, Institutt for geofag, MN

Valgplattform

Er du midlertidig ansatt og usikker på hva den akademiske fremtiden vil bringe? Da er du ikke alene. Jeg har vært midlertidig siden 2002 og kjenner til de fleste fordelene og ulempene. Hvis jeg velges som styrerepresentant for de midlertidige ved UiO, tar jeg med meg disse erfaringene. Jeg vil jeg jobbe for at vi midlertidige blir hørt – og at viktige spørsmål vedrørende vår fremtid diskuteres. Jeg er særlig opptatt av at midlertidige skal få bedre muligheter til å kvalifisere seg til faste stillinger, og at fremtidens forskere blir gode forskningsformidlere, både til andre fagfeller og til offentligheten.

1. Å kvalifisere seg til en fast stilling

Jeg ønsker å gjøre den uforutsigbare veien til en fast akademisk stilling litt lettere. Et av problemene jeg har opplevd, er at det kan være vanskelig å få undervisningserfaring. Jeg jobber på et SFF-senter som er litt skjermet fra resten av livet på instituttet. Jeg får tid til å forske, men holdes borte fra undervisningen (trolig på grunn av fireårsregelen og at midlertidige ikke er med på å utforme kursporteføljene). Andre opplever kanskje det motsatte, at de underviser for mye og ikke får tid til å forske. Jeg vil jobbe for at de midlertidige får et mer forutsigbart karriereløp og at de som vil undervise, får muligheten til det.

2. Forskningsformidling og det å bli en bedre forsker

Jeg har brukt mye tid på å formidle fag og forskning til offentligheten. Det er ikke alltid enkelt å nedprioritere forskning til fordel for formidling, men jeg mener det bidrar til å gjøre meg til en bedre forsker. Formidling handler om å jobbe med språk, tekster og kommunikasjon, og å finne gode vinklinger og fortellinger som treffer leseren. Og er ikke det essensen i faglig formidling også? I en verden der fagartikler pøses ut og kampen om siteringene er hard, kan et klart språk og en god narrativ gjøre at din artikkel blir lest og sitert.

I dag gjøres forskningsformidlingen på universitetet av både profilerte fagpersonligheter, av kommunikasjonsavdelingene og av et stort antall forskere som inviteres som ekspertkommentatorer til mediene hver eneste dag. Men hvilke grep har UiO gjort for å sørge for at studenter og midlertidig ansatte blir gode formidlere? Hvem underviser i formidling? Det finnes flere lokale initiativer, men de fleste er av kort varighet, som for eksempel kurs i kronikkskriving. MN-fakultetet har et eget bachelor- og masterkurs, der jeg underviser. Erfaringene er gode, men hvorfor begrense tilbudet til MN-fakultetet? Jeg vil jobbe for at universitetet oppretter et tverrfaglig formidlingssenter som et samlingssted for de som faktisk jobber med formidling ved UiO i dag. Der kan de dele erfaringer og bygge opp kurs og fellesemner som er Norges største universitet verdig. Formidlingen vil kunne løftes opp og gjøres til noe mer enn branding og rekrutteringsvirksomhet, i tråd med UiOs mål (Strategi2020) om å bli et «internasjonalt toppuniversitet – hvor forskning, utdanning, formidling og innovasjon skal virke sammen på sitt beste."

Bakgrunn

  • Forsker ved Senter for jordens utvikling og dynamikk
  • Dr. Scient i geokjemi/geologi fra Univ. Oslo (2000)
  • Postdoktor UiO (2001-2005)
  • Midlertidig forsker UiO (2005-)
  • Forsker 1183 (fra 2009)
  •  ‘Yngre fremragende forsker’-stipend fra NFR (2007-2011), NFR/ERC-grant (2012-2016)
  • >60 vitenskapelige artikler, H-index: 26 (Google Scholar), >2800 siteringer
  • Formidlingsprisen fra Norsk geologisk forening i 2015
  • Populærvitenskapelig forfatter
  • Foreleser i forskningsformidling
  • Veileder studenter (Master og PhD)

Relevante verv

  • Medlem i komiteer i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (inkludert debutantstipendkomiteen, Det faglitterære fond og Norsk sakprosafestival)
  • Redaksjonsmedlem i Nytt Norsk Tidsskrift (2016->)
  • Fast spaltist i Morgenbladet (2012->)
  • Komitearbeid for Norsk geologisk forening (for å arrangere nasjonale konferanser)
  • Medlem i to arbeidsgrupper på MN-fakultetet for å (1) evaluere profesjonell kompetanse i utdanningen og for å (2) forbedre forskningsformidlingen fra fakultetet
  • Med i arbeidsgruppen som fikk innført et fast emne i forskningsformidling (MNKOM3000/4000) ved MN-fakultetet (2012-2015)
  • Med i juryen i Norges forskningsråd som tildeler Formidlingsprisen (2009-2011)
Publisert 23. mai 2016 09:41 - Sist endret 14. nov. 2017 13:39