EØS-rett, lojalitet og handligsrom

Hvor langt strekker lojalitetsplikten seg? Hvilket handlingsrom har statene til å velge egne løsninger i konteksten av en særskilt rettsakt eller EØS-avtalens bestemmelser?

Bildet inneholder et puslespill av EU-flagg med plass til det norske flagget

Om seminaret

Det er ulike måter å forstå handlingsrom på, og vi har et regjeringsparti som ofte fremhever bruk av handlingsrommet. Hvilken autonomi har Norge til å velge egne løsninger innenfor EØS-avtalens bestemmelser, og hvor langt strekker lojalitetsplikten seg? Dette er det femte seminaret i Partnerforums svært populære seminarrekke om EØS-rett. Flere av partnerne i Partnerforum har etterspurt kompetanseheving innenfor EØS-rett, og vi gjennomfører derfor en seminarrekke med dette som tema. Seminaret vil foregå fysisk og digitalt, og et opptak legges ut på denne siden i etterkant.

Program:

08:15 Registrering og servering av kaffe og te

08:30 Velkommen ved Partnerforums sekretariat

• Kort innledning til dagens tema
    ved Marthe Dystland, lovrådgiver, Justis- og beredskapsdepartementet
  • Effektiv gjennomføring av homogene regler i EØS
    ved Mads Andenæs, professor ved ved institutt for privatrett, UiO
  • Lojalitet og handlingsrom
    ved Michael Reiertsen, dommer i EFTA-domstolen
  • Diskusjon og spørsmål med publikum via Slido og koden PF-seminar, ledet av Marthe Dystland, lovrådgiver, Justis- og beredskapsdepartementet

10:00 Slutt

Om innlederne

Marthe Kristine Fjeld Dystland er lovrådgiver i Lovavdelingen med ansvar for EØS-rettslige spørsmål. Hun har tidligere arbeidet i ESA, EFTA-domstolen og EFTA-sekretariatet, og har en master i rettsvitenskap fra UiO og en LL.M i European Law fra Universität des Saarlandes i Saarbrücken. Hun har bred erfaring med de ulike sidene av EØS-arbeidet, fra innlemmelsesprosessen via gjennomføring av EØS-rett i nasjonal rett til praktisering og håndheving nasjonalt og i EFTA-institusjonene.

Portrett av Line EldringMads Andenæs er professor i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet og underviser i selskapsrett, finansmarkedsrett, sammenlignende privatrett og menneskeretter. Han har hatt ulike internasjonale verv, blant annet gjennom FN. Andenæs har også vært aktiv som advokat, med erfaring fra norsk sentralforvaltning og som Legal Adviser i the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). Han er utdannet cand jur fra Oslo og har en PhD fra Cambridge. Andenæs er anerkjent for sin forskning innen folkerett, menneskerettigheter, finansmarkedsregulering og gjennomføringen av europeiske og internasjonale forpliktelser i nasjonal rett. Han har også vært aktiv i offentlige debatter og engasjert seg i ulike verv og organisasjoner. Han har mottatt flere æresbevisninger og har undervisningserfaring ved flere internasjonale universiteter.

Portrett av Fredrik SejerstedMichael Reiertsen er dommer i EFTA-domstolen. Tidligere har han vært dommer i Borgarting lagmannsrett, og han har i tillegg  bakgrunn fra Justisdepartementets lovavdeling og Det juridiske fakultetet ved Universitetet i Oslo. Reiertsen har mastergrad i EU-rett, WTO-rett og menneskerettigheter ved Europa-Institut i Saarbrücken og doktorgrad fra Det juridiske fakultet i Oslo.

Tidligere seminarer i serien

EØS-rettens betydning for norsk forvaltning
Introduksjon til EØS-rett
Hvordan identifiserer man EØS-spørsmål?
Hvordan identifisere nye EØS-relevante initiativer og rettspraksis?
Erfaringer med EØS-avtalen

Kontakt

Ta gjerne kontakt med Partnerforums sekretariat dersom du har spørsmål, ønsker eller innspill til samarbeidet.

Partnerforum
Emneord: Internasjonalt, Forvaltningspolitikk, Juss