Partnerforum på Arendalsuka: Debatt på TV - Spiller det noen rolle?

Valgdebatter på TV skal informere og engasjere velgerne, men lykkes de med det? Retorikkforskere inviterer til vorspiel før kveldens store TV-debatt.

Bildet kan inneholde: kjøretøy, vanntransport, båt, skip, ferje.

Arrangement finner sted på veteranskipet MS Sunnhordland som ligger til kai i Arendal havn

• Arrangementet er et samarbeid med Det humanistiske fakultet ved UiO som sammen med med retorikkforskere fra BI og UiB, inviterer til debatt om debatten.
  • Her presenteres ny forskning på seernes reaksjoner på TV-debattene, på politikernes svarstrategier og journalistenes spørsmålsstrategier.
  • Retorisk drevne politikere og journalister kommer også for å diskutere hva som er en god debatt og hva som er de vanligste retoriske strategiene og uskikkene i norske TV-debatter.
  • Etter samtalen vises partilederdebatten på storskjerm.
  • Arrangementet på Facebook: https://www.facebook.com/events/2181163842009884/

I tillegg til forskere fra UiO, OsloMet, BI og UiB deltar disse i panelet:

Øyvind Østerud Jon Georg Dale er samferdselsminister for Fremskrittspartiet og har også erfaring fra andre ministerposter. Han har i tillegg vært statssekretær og politisk rådgiver.

Ola StorengKarianne Solbrække er Nyhets- og aktualitetsredaktør i TV 2 Nyhetene, og er ansvarlig for valgdekning og debatt i TV 2. Hun har tidligere jobbet i Bergensavisen, Dagbladet og var sjef for God morgen Norge på TV 2, før hun ble nyhetsredaktør.

Rasmus Hansson er miljøvernaktivist og politiker for MDG, og satt på Stortinget fra 2013-2017. Han har også vært talsperson for MDG og er nå daglig leder i Handelsens Miljøfond.

Arill Riise er journalist og programleder på TV, med lang erfaring fra både NRK og TV2.

Øyvind Østerud Jens Elmelund Kjeldsen er professor ved Universitetet i Bergen med hovedinteresser knyttet til retorikk, offentlig og politisk kommunikasjon. Kjeldsen vil lede debatten.

Det kreves ikke påmelding til dette arrangementet, og du kan finne mer informasjon her:

Om Partnerforum

Partnerforum er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og statlige virksomheter. Vi er 21 partnere som samarbeider om å lage arrangementer om temaer som er aktuelle for statsforvaltningen. Partnerforum avholder årlig ca 25 arrangementer, herav ett seminar for hver partner. I fjor bidro over 100 innledere for  nær  2300 deltakere på våre arrangementer.

Emneord: Demokrati, Kommunikasjon, Ytringsfrihet
Publisert 1. aug. 2019 12:50 - Sist endret 9. aug. 2019 10:47