Statlig styring for et bærekraftig næringsliv

Næringslivets verdiskaping består i å utnytte samfunnets knappe ressurser mest mulig effektivt til beste for innbyggernes velferd. Hvordan kan statlige styringstiltak fremme eller hemme utviklingen av et mest mulig bærekraftig næringsliv?

Bokforside

Dette seminaret er et samarbeid med Tom Colbjørnsen i forbindelse med hans nye bok "Stat i klemme".

Bærekraftig verdiskaping krever at økonomisk effektivitet kombineres med sosiale og miljømessige hensyn. Hvordan kan markedets motivasjonskraft for bedriftene utnyttes til beste for et bærekraftig næringsliv? Hva slags statlige styringstiltak kan gi bedriftene insentiver til å vektlegge sosiale og miljømessige hensyn, og hvilke korrigerende reguleringstiltak trengs når markedet ikke fungerer?

Hvordan kan staten få bedriftene til å vektlegge den økonomiske, sosiale og miljømessige risikoen bedrifter kan representere for sine omgivelser? Kan statlige tilsyn og bedriftenes egen internkontroll og «compliance» spille på lag, uten å pålegge bedriftene uforholdsmessig omfattende systemkrav og regelverk?

Både norske og internasjonale pålegg overfor næringslivet tar oftere form av såkalte «soft laws», der bedriftene pålegges å skulle nå bærekraftsmål, men der reaksjoner på manglende etterlevelse i utgangspunktet ikke sanksjoneres i rettssystemet. Hvor effektive er slike reguleringer, og hvilke konsekvenser har de for bedrifters rettssikkerhet?

08:00: Registrering

08:30: Velkommen ved Partnerforums sekretariat

Meld deg på for fysisk deltakelse

Meld deg på for digital deltakelse

Om innlederne

Gisle Natvik er professor i økonomi ved Handelshøyskolen BI. Hans hovedinteresser er innen makroøkonomi, monetær økonomi og politisk økonomi. Natviks arbeid er publisert i European Economic Review, International Economic Review, Journal of the European Economic Association, Journal of Money, Credit and Banking, Journal of Public Economics og andre tidsskrifter.

Tom Colbjørnsen er professor i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI, hvor han også var rektor i perioden 2006-2014. Han har tidligere også vært professor ved Norges Handelshøyskole. Colbjørnsen er utdannet siviløkonom og sosiolog, og han har lang erfaring både som forsker, foredragsholder og bedriftsrådgiver. Colbjørnsen har ledet og deltatt i flere regjeringsoppnevnte utvalg. Colbjørnsen er mye brukt som foredragsholder og rådgiver i departementer og etater, og i 2017 ledet han et utvalg som utredet forslag til ny organisering av tolletaten. I 2019 skrev ha rapporten «Og bakom synger Stortinget. Statens sektorpolitiske styring» på oppdrag fra Arbeidsgiverforeningen Spekter. Hans nye bok "Stat i klemme" er utgangspunktet for dette seminaret.

Christina Voigt er professor ved Institutt for offentlig rett og ekspert i internasjonal miljørett, ved Universitetet i Oslo. Christina er koordinator for "Global commons" i forskningsprosjekt «Pluricourts» ("The Legitimate Roles of the Judiciary in the Global Order") som er et Senter for Fremragende Forskning (SFF) ved Universitetet i Oslo.  Hun er medlem av Global Network for the Study of Human Rights and the Environment, Global Environmental Integrity Group, Center for International Sustainable Development Law, New Zealand Center for Environmental Law and IUCN Commission on Environmental Law. I 2009 og 2010 jobbet hun som seniorrådgiver i Norges Miljøverndepartement for den norske regjeringens internasjonale klima- og skoginitiativet og var klimaforhandler på REDD+ (Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation in Developing Countries). Hun har vært juridisk rådgiver til flere norske og internasjonale organisasjoner. Hun er fortsatt juridisk rådgiver til Norges Klima-og miljødepartementet og en av Norges forhandlere under FN´s klimakonvensjon.

Kontakt

Ta gjerne kontakt med Partnerforums sekretariat dersom du har spørsmål, ønsker eller innspill til samarbeidet.

Partnerforum
Publisert 12. juli 2022 20:58 - Sist endret 4. okt. 2022 21:08