Gallupdemokrati til besvær?

Om den økte bruken av meningsmålinger i politikk og forvaltning:

Legges det for stor vekt på meningsmålinger, og brukes meningsmålinger for ukritisk til å endre politikken?

Om topplederseminaret
"Dialogseminar" i serien om utfordringer for den norske velferdsstaten, - om økt bruk av meningsmålinger og surveys i politikk og forvaltning de siste ti årene.

Hvilke demokratiske idealer ligger bak utviklingen? Hvordan vi kan sikre at de undersøkelser som gjøres holder høy prosessuell og substansiell kvalitet?

I det første innlegget "Galluptyranniet", utdypet Kristin Taraldsrud Hoff, Schibsted, synspunkter fra egne erfaringer omkring hva som holder av målinger og ikke, hva som er problemet med målingene og hvorfor ingen bryr seg om dette.

Det andre innlegget "Opinion og ledelse" av Tore Slaatta, UiO, reflekterte rundt paradokser i relasjoner mellom opinionsystemet og beslutningssystemet. Slaatta ga prinsippielle og teoribaserte betraktninger omkring temaet, utledet noen konsekvenser av dette, og drøftet praktiske erfaringer.

Program

• 16.30 - 17.00 "Galluptyranniet" Ved Kristin Taraldsrud Hoff, assisterende direktør og analysesjef i Schibsted ASA
  • 17.00 - 17.30 "Opinion og ledelse" Ved Tore Slaatta, professor i medier og kommunikasjon, UiO

• 17.30-18.15 Dialog og oppsummering Oppfølging av dialoginnlegg ved ordstyrer Jan Erik Grindheim, faglig koordinator, Partnerforum, UiO

Bidragsytere

Kristin Taraldsrud Hoff er assisterende direktør og analysesjef i Schibsted ASA. Hoff begynte i september 2005 som assisterende direktør og analysesjef med ansvar for merkevarebygging, markedsanalyse og produktutvikling. Administrerende direktør i Opinion AS (2002-5), konsulent in MMI AS (1998-2002), forskningsassistent på Fafo (1997-8), frittstående rådgiver i politisk analyse for ECON (1998-), kommentator på samfunn, politikk og media for NRK og en rekke andre medier. Cand. polit. i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo (1998), økonomi fra BI og ADH (1988-92).

Tore Slaatta er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo. I perioden 1999 - 2002 ledet og koordinerte Slaatta medieforskningen i Makt- og demokratiutredningen, hvor et viktig fokus bl.a. var på fremveksten av økonomisk journalistikk i Norge. For tiden avslutter han et NFR-finansiert forskningsprosjekt med tittel "Til rikdom og besvær: Petroleumssektorens nye omdømmeproblematikk". I sin øvrige forskning har Slaatta en bred, tverrfaglig orientering til pågående endringer i samfunnets medie- og offentlighetskultur, med regelmessige publikasjoner om alt fra politikk, journalistikk, medieutvikling, kunst og kultur, til design, byutvikling og arkitektur.

Jan Erik Grindheim er redaktør av Stat og styring.

Partnerforum
Emneord: Demokrati, Kommunikasjon