Samfunnets infrastruktur - Hva gjør vi når kjerneoppgaver står i fare for å forvitre?

Samfunnets infrastruktur er sårbar, og deler av denne er lite synlig for folk flest. Hvordan sette agendaen for noe som er helt avgjørende og som kan ødelegges over natten, om det ikke blir ivaretatt?

Samfunnets infrastruktur

Det er mye som binder et samfunn sammen som i liten grad diskuteres, som gir liten politisk gevinst, som kanskje er skjult for den jevne velger og som ingen går i fakkeltog for – men som likevel er avgjørende for et godt samfunn. Hva gjør vi når kjerneoppgaver står i fare for å forvitre eller ikke bli godt nok ivaretatt? Når skal man fornye og når skal man bevare?

Dette seminaret skal handle om verdien av det som er tilsynelatende usynlig, og snevre seg inn mot noe av det som vanligvis ikke når høyt nok opp på agendaen for hva som skal diskuteres. Hvordan skal embetsverk og forskere klare å sette agendaen for noe som er helt avgjørende og som kan ødelegges over natten, om det ikke blir ivaretatt?

Målgruppe

Målgruppen for dette arrangementet er toppledere i Partnerforums virksomheter, samt ledelse og dekaner ved UiO og Handelshøyskolen BI. Arrangementet er lukket og det har blitt sendt ut en egen invitasjon til toppledere i målgruppen. Om du har spørsmål om dette ta gjerne kontakt med partnerforum@uio.no

Program:

14:30 Kaffe/ te, registrering

15:00 Velkommen ved Åse Gornitzka, prorektor UiO og Harald Øverby, prorektor BI

• Statsapparatet som kritisk infrastruktur: Robusthet i turbulente tider
    ved Jarle Trondal, professor ved ARENA Senter for Europaforskning ved UiO

• Hva gjør vi når kjerneoppgaver står i fare for å forvitre eller ikke bli godt nok ivaretatt? Og hvorfor blir det slik?
    ved Bjarne Håkon Hanssen, partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen

• Ingen kan løse de store samfunnsutfordringene alene!
    ved Lena Elisabeth Bygballe, førsteamanuensis Handelshøyskolen BI

• Vedlikehold av infrastruktur - hvorfor blir det ikke prioritert i tide?
    ved Frithjof Jacobsen, politisk redaktør i Dagens Næringsliv

• Panelsamtale mellom bidragsytere ledet av Aslak Bonde. Mulighet for spørsmål fra salen.

• 17:00 Servering av fingermat, mingling, videre diskusjon.

Om innlederne

Portrett av Åse GornitzkaÅse Gornitzka er prorektor ved UiO og sitter også i Partnerforums styringsgruppe. Hun har bakgrunn som professor ved institutt for statsvitenskap, UiO og ved Arena Senter for Europaforskning UiO.

Portrett av Harald ØverbyHarald Øverby er prorektor ved Handelshøyskolen BI og sitter også i Partnerforums styringsgruppe. Hans faglige interesser er knyttet til digital økonomi, forretningsmodeller, internettlovgivning, regulering og internettarkitektur. Han er utdannet ved NTNU hvor han også har vært professor gjennom flere år.

Portrett av Jarle TrondalJarle Trondal er professor ved ARENA Senter for Europaforskning og ved Universitetet i Agder. Hans faglige interesseområder omfatter blant annet offentlig administrasjon, organisasjonsteori, internasjonal og europeisk offentlig forvaltning. I innlegget vil han berøre robusthet, handlingsrom, og gi noen data om hvordan tjenestemenn håndterer handlingsrommet, ikke minst i en situasjon hvor norsk sentralforvaltning er tett integrert i EUs forvaltningssystem.

Portrett av Bjarne Håkon HanssenBjarne Håkon Hanssen er strategisk rådgiver med lang erfaring fra både kommunikasjonsbransjen og politikken. Som statsråd i tre forskjellige departementer har han ledet store reformprosesser, der både intern- og ekstern kommunikasjon har vært svært viktig for å vinne oppslutning om reformene. Han har en god forståelse av politiske prosesser.

Portrett av Lena BygballeLena Elisebeth Bygballe er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og entreprenørskap ved Handelshøyskolen BI. Hennes forskningsinteresser er knyttet til innovasjonsprosesser og interorganisatoriske relasjoner, med særlig vekt på byggebransjen.

Portrett av Frithjof JacobsenFrithjof Jacobsen er politisk redaktør i Dagens Næringsliv og har bakgrunn fra blant annet NRK og VG. Han er utdannet journalist og har gitt ut flere bøker.

Aslak Bonde er seminarets møteleder. Han har arbeidet i Aftenpostens politiske avdeling og i NRK Dagsnytt. Fra 2002 har han jobbet som frittstående politisk analytiker og leder av konferanser og debatter. Partnerforum har ofte samarbeidet med Aslak Bonde, som også skriver jevnlig politiske analyser i Morgenbladet og i Ukeavisen. I tillegg skriver han med jevne mellomrom i Stat og Styring og Forsvarets Forum. Bonde har hovedfag i historie fra Universitetet i Oslo og en Mastergrad i journalistikk fra School of Journalism ved Columbia University i New York.

Om Partnerforums topplederseminar

Målsettingen er å skape dialog omkring viktige tema for velferdsstaten, og oppmerksomheten er rettet mot utfordringer for politikk- og virkemiddelutforming. Partnerforum har en rolle som tverrsektoriell brobygger mellom akademia og forvaltning og ønsker med dette å bidra til nettverksbygging og dialog omkring sentral tematikk knyttet til forskning og forvaltning.

Kontakt

Ta gjerne kontakt med Partnerforums sekretariat dersom du har spørsmål om dette seminaret.

Partnerforum
Emneord: Forvaltningspolitikk, forskning, politikk, medier, Sikkerhet, Økonomi