Topplederseminar: Forvaltning og prioritering - når oljepengene ikke lenger er nok

Et seminar om gapet mellom hva vi ønsker, og hva vi kan få til med de midlene vi har tilgjengelig. Hvilket motsetningsforhold står vi i og må vi forholde oss til i tiden fremover?

Samfunnets infrastruktur

Arbeidskraftsbehov og omstilling blir viktig fremover. Det samme gjelder bærekraft. Hvordan kan vi sørge for at pengene vi har til rådighet, benyttes best mulig i møte med disse store og utfordrende temaene? Vi har mye kunnskap om hva som bør gjøres, vi har tilgang til premissleverandører fra både akademia og forvaltning, og behovet for kunnskapsbasert politikk er kanskje viktigere enn noen gang.

• Hvor godt benyttes kunnskapsgrunnlaget vi har tilgjengelig?
  • Hvilke tanker gjør ulike premissleverandører seg om kunnskapsbasert politikk i prioriteringens tid?
  • Og hvorfor løser Norge og Sverige velferdsproblematikken så ulikt?

Målgruppe

Målgruppen for dette arrangementet er toppledere i Partnerforums virksomheter, samt ledelse og dekaner ved UiO og Handelshøyskolen BI. Arrangementet er lukket og det har blitt sendt ut en egen invitasjon til toppledere i målgruppen. Om du har spørsmål om dette ta gjerne kontakt med partnerforum@uio.no

Program:

14:30 Kaffe/ te, registrering

15:00 Velkommen ved Åse Gornitzka, prorektor UiO

• Premissleverandør i skjæringsfeltet mellom teori og praksis
    ved Martin Skancke, leder av Klimautvalget 2050.

• Hva har oljepengene gjort med oss? Perspektiver på behovet for effektivitet og prioritering
    ved Linda Nøstbakken, forskningsdirektør i Statistisk Sentralbyrå

• Hva sier persepektivmeldingen om tilgang til arbeidskraft? Eksempler fra helse og skole.
    ved Amund Holmsen, sekspedisjonssjef i økonomiavdelingen, Finansdepartementet

• Tilgang til personell i helse- og omsorgssektoren: et case
    Ingrid M. Middelthon, fagdirektør for kompetanse utdanning og personell, Spesialisthelsetjenesteavdelingen, Helse- og omsorgsdepartementet

• Panelsamtale mellom bidragsytere ledet av Aslak Bonde. Mulighet for spørsmål fra salen.

• 17:00 Servering av fingermat, mingling, videre diskusjon.

Om innlederne

Portrett av Åse GornitzkaÅse Gornitzka er prorektor ved UiO og sitter også i Partnerforums styringsgruppe. Hun har bakgrunn som professor ved institutt for statsvitenskap, UiO og ved Arena Senter for Europaforskning UiO.

Portrett av Jarle TrondalMartin Skancke er siviliøkonom og erfaring fra både Finansdepartementet, Statsministerens kontor og som selvstendig konsulent, i tillegg til flere styreverv. Han har ledet flere offentlige utvalg, nå sist Klimautvalget som leverte sin innstilling i oktober 2023.

Portrett av Linda NøstbakkenLinda Nøstbakken er forskningsdirektør i SSB og tidligere professor og prorektor ved NHH. Hun har erfaring fra en rekke styrer og verv både nasjonalt og internasjonalt; og er blant annet styremedlem i Norges Forskningsråd og har vært medlem av en rekke offentlige utvalg. Hun leder nå Lavlønnsutvalget, som avgir sin NOU i juni, og ledet også Havbruksutvalget som leverte sin innstilling høsten 2023.

Portrett av Amund HolmsenAmund Holmsen er ekspedisjonssjef i økonomiavdelingen i Finansdepartementet.

Portrett av Ingrid MiddelthonIngrid Middelthon fagdirektør for kompetanse utdanning og personell, Spesialisthelsetjenesteavdelingen, Helse- og omsorgsdepartementet

Aslak Bonde er seminarets møteleder. Han har arbeidet i Aftenpostens politiske avdeling og i NRK Dagsnytt. Fra 2002 har han jobbet som frittstående politisk analytiker og leder av konferanser og debatter. Partnerforum har ofte samarbeidet med Aslak Bonde, som også skriver jevnlig politiske analyser i Morgenbladet og i Ukeavisen. I tillegg skriver han med jevne mellomrom i Stat og Styring og Forsvarets Forum. Bonde har hovedfag i historie fra Universitetet i Oslo og en Mastergrad i journalistikk fra School of Journalism ved Columbia University i New York.

Om Partnerforums topplederseminar

Målsettingen er å skape dialog omkring viktige tema for velferdsstaten, og oppmerksomheten er rettet mot utfordringer for politikk- og virkemiddelutforming. Partnerforum har en rolle som tverrsektoriell brobygger mellom akademia og forvaltning og ønsker med dette å bidra til nettverksbygging og dialog omkring sentral tematikk knyttet til forskning og forvaltning.

Kontakt

Ta gjerne kontakt med Partnerforums sekretariat dersom du har spørsmål om dette seminaret.

Partnerforum
Emneord: Forvaltningspolitikk, forskning, politikk, Økonomi, Styring