Hvordan påvirker utseende vårt vår psykiske helse?

Alopecia areata er fellesbetegnelse for ulike typer av en autoimmun hudsykdom som kjennetegnes ved flekkvis tap av hår. Det er gjort lite forskning på tap av hår og dets påvirkning på psykisk helse. Hvordan påvirker utseende vårt vår psykiske helse?

To personer sett bakfra som holder rundt hverandre. Begge har flekker i hodebunnen som manger hår. Foto.

Fotoill.: Alopeciaforeningen

Bakgrunn

Alopecia areata er fellesbetegnelse for ulike typer av en autoimmun hudsykdom som kjennetegnes ved flekkvis tap av hår på hodet og/eller andre steder på kroppen. Vanligvis starter sykdommen med en eller flere hårløse flekker i hodebunnen som er små, runde og glatte, og som deretter vokser seg større. Alopecia areata er i dag mer utbredt enn de fleste er klar over. Tallene er usikre, det antydes at 1% av f.eks. befolkningen i USA kan ha Alopecia areata i løpet av livet.

Prosjektbeskrivelse

Mange personer med Alopecia mister ikke bare håret på hodet, men også annet kroppshår som blant annet vipper og bryn. Håret er en stor del av enkeltmenneskes identitet og påvirker de fleste i stor grad når det faller av. I tillegg til å bruke parykk er det derfor mange som også tatoverer bryn og eyeliner regelmessig, og også kjøper løsvipper. Men dette er kostbart. NAV dekker en liten sum i året, men det dekker langt fra de reelle utgiftene.

Basert på medlemmers erfaring i Alopeciaforeningen vet vi at mange påvirkes psykisk av å miste håret. De unngår å delta på aktiviteter fordi de er redd parykken faller av, hårløse flekker vil komme til syne, eller de føler seg utilpass. Noen blir til og med sykmeldt. Det at man har en velfungerende parykk som ser mest mulig ekte og naturlig ut, som sitter godt fast slik at en ikke bør være engstelig for at den skal falle av, som er komfortabel å ha på og som er individuelt tilpasset, betyr veldig mye for den enkelte.

Det er gjort lite forskning på tap av hår og dets påvirkning på psykisk helse. Hvordan påvirker utseende vårt vår psykiske helse? Har det igjen påvirkning på prestasjonsevnen vår og hvordan vi fungerer i det daglige og i arbeidslivet?

Alopeciaforeningen vil tilrettelegge for studenter på psykologistudiet som kunne være interessert i å skrive en masteroppgave rundt dette temaet. Foreningen har mye kunnskap om sykdommen og kan formidle kontakt med sine medlemmer.

Fakta om prosjektet

• Oppdragsgiver kan rådgi og formidle kontakt med medlemmer

Aktuelt for studenter på programmene

Hvordan søke på prosjekt?

Søk på dette prosjektet

Ta kontakt med masteroppgavesamarbeid@hf.uio.no