Innbyggernes holdninger til det offentlige

Er du interessert i innbyggeres vurderinger av det offentlige tjenestetilbudet, hvordan holdningene til offentlige myndigheter er, og hvordan det står til med innbyggernes tillit til myndighetene? Kunne du tenke deg å undersøke hva som påvirker innbyggeres holdninger til det offentlige?
Løpende opptak

Logoen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring med tre striper i blått, mørkeblått og lyseblått.

Dette ønsker vi å vite mer om

Et godt kunnskapsgrunnlag om innbyggernes tilfredshet med det å bo i Norge, og kvaliteten på offentlige tjenester er viktig for den fremtidige politikkutviklingen.

Disse mulige spørsmålene kan være til inspirasjon for den aktuelle studenten:

• Hvordan varierer innbyggeres holdninger til det offentlige med ulike bakgrunnsvariabler slik som alder, kjønn, og utdanning?
  • I hvor stor grad mener innbyggerne at ulike former for korrupsjon foregår i politikken og i forvaltningen. Er det ulike vurderinger av hvorvidt korrupsjon i størst grad forekommer på lokalt eller nasjonalt nivå? Og hvordan henger dette sammen med andre variabler?
  • Hva skaper ulik grad av tillit til offentlige myndigheter? Finnes det en sammenheng mellom tillit til det offentlige og tilfredshet med ulike deler av det offentlige tjenestetilbudet?

DFØ er åpen for at studentene selv kan foreslå områder og/eller problemstillinger som knytter seg til samme tematikk. For å få mer inspirasjon til mulige problemstillinger, kan du ta en titt på undersøkelsens nettsider: https://dfo.no/undersokelser/innbyggerundersokelsen-2021

Philip Isaac Nur
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
Epost: PhilipIsaac.Nur@dfo.no

Hva kan vi tilby deg?

Skriv masteroppgaven din på oppdrag fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og bidra til kunnskapsutvikling på et viktig fagfelt, få kontakt med et spennende fagmiljø og ikke minst en engasjert sparringpartner.  I tillegg mottar du stipend på 10 000 kr.

DFØ kan tilby en faglig kontaktperson og være behjelpelig med tilgang til:

• relevant litteratur og annet kildemateriale
  • DFØs fagmiljø og vårt nettverk
  • oppfølging og veiledning

Hvordan søke på dette prosjektet?

Vi har løpende opptak.

Søknad sendes på e-post til: PhilipIsaac.Nur@dfo.no og skal inneholde:

• Navn, adresse, telefon og e-postadresse
  • Studiested, navn på veileder, oppstart/planlagt innlevering
  • Søknad (om lag 1 side)
  • Prosjektbeskrivelse (om lag 3 sider)
  • CV
  • Vitnemål/karakterutskrift fra høgskole/universitet

Det legges avgjørende vekt på prosjektets faglige kvalitet

Fakta om prosjektet

• Løpende opptak (ta kontakt hvis du lurer på om det er ledig plass)
  • Studentene får data fra DFØ