Norsk Folkemuseum: Anna Grostøl - en idealistisk folkelivsgransker

Norsk Folkemuseum har en stor samling fotografier, film, stoffprøver og nedtegnelser etter Anna Grostøl (1894-1962) fra Lista. Grostøl var utdannet lærer, men brukte all fritid på reiser i Norge for å dokumentere tekstilarbeid og håndverk.

Nærbilde av en kvinne i folkedrakt med saks og som holder en skinnfell og en sirkelformet gjenstand på ca. 4 cm i hendene. Sort-hvitt foto.

Foto: Norsk Folkemuseum

Bakgrunn

Grostøl var utdannet lærer, men brukte all fritid på reiser i Norge for å dokumentere tekstilarbeid og håndverk, ikke minst knyttet til norske bygdekvinners arbeidsområder.

Med få midler, men et sterkt ønske om å ta vare på tradisjoner som var i ferd med å forsvinne, tok Grostøl i bruk moderne dokumentasjonsmetoder, som for eksempel film. Grostøl begynte sitt arbeid i mellomkrigstiden, og fortsatte dokumentasjonen fram til hun døde på begynnelsen av 1960-tallet.

Dette ønsker vi å vite mer om

Masterprosjekter med utgangspunkt i Grostøls arkiv vil kunne ta utgangspunkt i en rekke ulike temaer. Aktuelle prosjekter vil for eksempel kunne være:

• Grostøl brukte en rekke metoder i sin dokumentasjon, både skriftlige registreringer, dokumentasjon på film og foto, og stoffprøver. Hva kan disse ulike dokumentasjonsmetodene fortelle når man studerer dem samlet?
  • Anna Grostøls dokumentasjon av samiske tradisjoner.

Hva vi kan tilby deg

Tilgang til samlingene

Norsk Folkemuseums samlinger er digitalisert. Opplysninger om gjenstander og bildemateriale er tilgjengelig på Digitalt Museum.

Museet kan bidra med bibliotektjenester. Det er lesesalsplasser for besøkende i Folkemuseets bibliotek og besøkssenter. Her finnes også PC'er som kan benyttes til søk i samlingene.

Veiledningskompetanse

Norsk Folkemuseum har formell veiledningskompetanse på alle foreslåtte temaer, og kan om ønskelig og etter nærmere avtale stille med (bi-)veiledere.

Fakta om prosjektet

Aktuelt for studenter på programmene

Hvordan søke på prosjekt?

Søk på dette prosjektet

Ta kontakt med masteroppgavesamarbeid@hf.uio.no

Gyldighet

Prosjektet har en lengre tidshorisont.

Emneord: Europeisk kultur, Historie, Museologi og kulturarvstudier
Publisert 14. mars 2018 15:57 - Sist endret 13. des. 2023 10:38