Miljørapport 2020: Innkjøp som miljø- og klimadriver i eiendomsvirksomheten

Mål 2040: Bruke innkjøpsmakten for å skape miljøgevinst og klimagassreduksjon.

Liten handlevogn med gren med blader i. Pil i sirkel rundt.UiOs eiendomsvirksomhet står for rundt en tredjedel av universitetets samlede kjøp av varer og tjenester. UiO stiller en rekke miljøkrav til produkter, leveranser og leverandører. Slik blir det mindre risiko for at leverandørene velger gårsdagens miljøskadelige løsninger og miljø- og klimabelastningen reduseres.

Eiendomsavdelingen er godt på vei i arbeidet med å bruke anskaffelser som miljø- og klimadriver i eiendomsvirksomheten.

Mål 2020

Under gjennomføring:

• Stille klare miljøkrav gjennom hele leveransekjeden
  • Stille miljøkrav i alle anskaffelser

Tiltak 2020

Under gjennomføring:

• Dokumentere miljøeffekt av innkjøpskravene
  • Innarbeide krav som sørger for at 80 prosent av alle leverandører er miljøsertifisert
  • Utforme oversikt over alle miljøkrav

Miljøkrav i anskaffelser

Ved anskaffelser samarbeider de aktuelle enhetene i Eiendomsavdelingen for å vurdere om det er aktuelt å stille miljøkrav. I de fleste anskaffelser der det stilles miljøkrav, gjøres dette som kontraktskrav eller kvalifikasjonskriterium. I de anskaffelsene der det er egnet og hensiktsmessig å stille miljøkrav som tildelingskriterium, vektlegges dette ofte 20-30 prosent. I mange tilfeller benytter vi oss av vårt medlemskap i Svanemerkets Nettverk for miljømerket innkjøp for å få råd om relevante og oppdaterte krav. De ulike innkjøpsavdelingene ved UiO samarbeider ofte, og dette bidrar til å forbedre eiendomsvirksomhetens innkjøpsprosesser. I 2020 stilte vi miljøkrav til produkt, tjeneste og leverandør.

Oppdatert på nye krav

Å stille miljøkrav forutsetter oppdatert kunnskap. Eiendomsavdelingen deltar aktivt i Grønn Byggallianses ulike fora, der vi kan dele og tilegne oss kunnskap. Deltagelse i Grønt ekspertforum og Materialforum har bidratt til at Eiendomsavdelingen er oppdatert på utfordringer og nye krav i bransjen.

Etterspør klimaregnskap fra leverandører

I 2020 har vi fortsatt med å be om klimaregnskap fra leverandørene for å dytte de ulike bransjene i riktig retning. Andre eksempel på tildelingskriterier vi stiller er elektrifisering av bilparken til leverandørene våre, beskrivelse av leverandørens miljøarbeid generelt og hvordan de vurderer miljø- og klimaaspektet ved innkjøp.

Strakstiltak 1. desember 2018

Ferdigstilt – mål oppnådd:

• Innarbeide standardkrav
  • Vurdere og innarbeide BREEAM NOR-kravene for anskaffelser knyttet til byggeprosjekter
  • Fremskaffe oversikt over bruk av underleverandør