LAB.prat #2 Vi lytter med øynene

LAB.prat #2 "Vi lytter med øynene" med professor Bruno Laeng

Bruno Laeng med skjorte og jakke og briller til venstre og Kjell Andreas Oddekalv i rosa og lilla joggedress med solbriller til høyre. Mellom dem er vertikal RITMO-logo i farger

Bilde: UiO/Katharina Næss

Man kan tro at vi kun bruker ørene når vi hører på musikk. Musikk er tross alt lyd eller bølger som stimulerer våre indre ører. Men akkurat som med tale, lytter vi også med øynene, og i tillegg lytter vi med huden.

Onsdag 13. Mars er det duket for andre utgave av LAB.prat. Denne gangen kommer professor Bruno Laeng for å presentere sin forskning og vise at det vi ser har stor innflytelse på det vi hører.

Det blir gitt eksempler på både auditive og musikalske illusjoner. Han vil også diskutere det fascinerende fenomenet “synestesi” som gjør at musikk - for noen mennesker - kan fremkalle en visuell oppfatning av farger i sinnet til den som lytter.

Samtalen ledes av fasilitator og "MC" Dr. Kjell Andreas Oddekalv også kjent som "Dr. Kjell" fra Hiphop orkesteret Sinsenfist.

Lab.prat

LAB.prat er et samarbeid mellom Popsenteret og RITMO senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse – en uhøytidelig samtaleserie med smarte forskere om smale, dype og kanskje litt sære musikktema – for deg som er nysgjerrig og sulten på en miks av kunnskap og hygge.

LAB.prat passer for deg som lytter, spiller, synger, bruker, elsker, digger eller ikke-kan-klare-deg-uten musikk. Her stilles spørsmål som «hva skjer i hjernen når vi hører på musikk?», «hvordan påvirker publikum hverandres og artistenes konsertopplevelser?» og «hvorfor beveger man seg alltid til musikk enten man vil eller ikke?» i en avslappet, uformell setting der publikum får bli med på moroa gjennom både enkle «geriljaeksperimenter» og mer tradisjonell Q&A.

Bio

Bruno Laeng er Professor i kognitiv-nevropsykologi ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo, og forsker ved RITMO senteret. Han har Bachelor i eksperimentell psykologi fra Universitá La Sapienza (Roma, Italia) og Ph.D. i biologisk psykologi fra The University of Michigan (Ann Arbor, Michigan, USA). Har tidligere jobbet ved Universitetet i Bergen, Universitetet i Tromsø, University of Guelph (Canada), Harvard University (USA) og i 3 år var han Clinical Research Fellow ved Massachusetts General Hospital, Boston (USA).

Popsenteret og RITMO
Publisert 28. feb. 2024 11:21 - Sist endret 28. feb. 2024 13:13