www.uio.no Administration of webdocuments

periodisk eval 08-09

  • Read permission

    Allowed for all

{"resourcetype":"structured-article","properties":{"showAdditionalContent":"false","title":"PERIODISK EMNERAPPORT ","content":"<h3>For emnet KFL2031 Feminisme og multikulturalisme 08-09, v emneansvarlige Jana Sverdljuk</h3><h4>1. Beskrivelse av og kommentarer til eventuelle avvik fra og endringer i emnebeskrivelsen</h4><p>Det var ingen avvik fra emneplanen.</p><h4>2. Kommentarer til kvantitative gjennomføringsdata på emnet (karakterer, stryk, frafall)</h4><p>I 2008 var det 20 studenter, 4 studenter har ikke møtt til eksamen, 15 studenter besto og 1 student strøk. 2 studenter fikk B, 8 fikk C, 5 fikk D (og 1 fikk F).</p><p>I 2009 var det 15 studenter, 4 studenter har ikke møtt til eksamen, 11 studenter besto og ingen strøk. 3 studenter fikk B, 4 fikk C, 3 fikk D og 1 fikk E. </p><p>Gjennomsnittskarakter for begge årene var C. </p><h4>3. Er det indikasjoner/eksempler på særlig god kvalitet? Hvordan er de fulgt opp? </h4><p>Ifølge en spørreundersøkelse mener de fleste studentene at undervisningen har vært engasjerende, strukturert og klar. Alle har svart at undervisningen har dekket emnets innhold. Studentene gir også uttrykk for at emnebeskrivelsen var bra og dekkende. <br>Studentene var engasjerte og det var gode diskusjoner på seminarene, både i 2008 og i 2009. <br>Både i 2008 og i 2009 har vi brukt gjesteforelesere som var særlig kompetente på ett av kursets temaer og forelesere med forskjellige kulturelle bakgrunn. Dette fungerte veldig bra og var inspirerende for studentene. </p><h4>4. Er det indikasjoner på sviktende kvalitet? Hvordan er de fulgt opp? </h4><p>Det var ingen indikasjoner på sviktende kvalitet.</p><h4>5. Hva er det fokusert på i denne perioden mht utvikling av studiekvalitet?</h4><p>•I både 2008 og i 2009 var det mappelevering av skisser til eksamensoppgaver via Fronter. Dette har gjort det mulig for studentene å begynne å jobbe med oppgavene tidligere i semesteret og få innblikk i hvordan man skriver oppgaver (gjennom å få veiledning om oppgaveskisser på forhånd og å lese lærers kommentarer etterpå). I 2008 fikk studentene to eksamensoppgaver å velge mellom, og i 2009 har studentene formulert oppgavetemaene selv. Det siste var en større utfordring for studentene.<br>  <br>•Vi har aktivt brukt gruppediskusjon som ble positivt mottatt av studentene. Studentene har ønsket seg mer diskusjoner rundt relevante temaer. Vi har prøvd med gruppediskusjoner og diskusjoner rundt konkrete spørsmål som studentene først måtte besvare skriftlig i timen. Dette har fungert bra.</p><p>•Noen av forelesningene var lagt ut på frontersider. Dette ble verdsatt av studentene.<br> <br>•Etter anbefaling fra tidligere emneansvarlig om å holde seminar i oppgaveskriving har vi arbeidet med skisser til semesteroppgaven. I 2009 har vi fokusert mer på veiledning i oppgaveskriving. </p><p>•Sensorens generelle inntrykk var at eksamensbesvarelsene stort sett var på det jevne. De fleste kandidatene hadde fått med seg de ulike teoretiske posisjonene og argumentene i diskusjonen mellom liberale vestlige feminister og ikke-vestlige feminister, men det var ingen som utmerket seg som spesielt gode kandidater. </p><h4>6. Forslag til tiltak for å forbedre emnet </h4><p>•Det anbefales forandre emnenavn til: ”Kjønn og etnisitet” og justere pensum i forhold til forskjellige problemstillinger innenfor dette tematiske feltområdet.<br> <br>•Etter tilbakemeldinger fra studenter anbefales det å justere pensum i forhold til artikler om samer, som er en viktig minoritetsgruppe i Norge. </p><p>•Det fungerte bra å ha gjesteforelesere med ulik kulturell bakgrunn og/eller med spesiell faglig kompetanse. Det er en fordel hvis gjesteforelesningene settes opp tidlig i semesteret. </p><p>•Det er klare indikasjoner på at man må finne en arbeidsform som vil få studentene til å jobbe jevnt gjennom hele semesteret: gruppediskusjoner, innlevering av kortere oppgaver etc. </p><p>•Bruk av Fronter har gjort det lettere for studentene å levere oppgaver og lettere for lærer å holde oversikt. Fortsette å bruke Fronter for innlevering av oppgaver. Bruke Fronter mer aktivt – også i forhold til undervisningen.<br> <br>•Mange viste interesse for veiledning via Fronter, spesielt i forhold til å ha stikkord til forelesninger tilgjengelige på Fronter.</p><p>•De fleste foretrekker å ha semesteroppgave som eksamensform.<br> <br>•Det har vært brukt en ekstern sensor samt en bedømmersensor på et utvalg av besvarelsene. Dette er et emne det med fordel kunne ha vært to sensorer på. </p><p>•Det er en fordel å utarbeide retningslinjer for muntlige presentasjoner (for eksempel, legge vekt på hovedargumentet i en tekst, prøve å gi en kritisk vurdering av teksten og foreslå et tema for felles diskusjon). </p><p>•Det anbefales å ha forelesning og seminarer på to forskjellige dager. Da vil studentene få tid til å forberede seg til seminar på grunnlag av forelesningen før det. </p>"}}